fallback

Дойде ли началото на края за компактните модели?

Дори европейците обърнаха гръб на автомобилите от тази категория

В автомобилната индустрия това, което вчера е изглеждало немислимото, днес се превръща в суровата реалност. Поредното доказателство са продажбите на компактни модели, които традиционно са предпочитани от европейските потребители.

Това е категорията, която отдавна е основният двигател на растежа на европейския пазар и в нея блестяха звезди като Volkswagen Golf, Peugeot 308, Ford Focus и редица други модели. Според агенция Dataforce през първите 9 месеца на 2022 г. европейската гама от превозни средства в компактния сектор е намаляла с 16% до 980 000 единици. Това веднага свали сегмента до необичайното за него 4-то място по продажби в Стария свят.

Родоначалникът на сегмента - Volkswagen Golf, днес е едва третият на европейския подиум по продажби след Peugeot 208 и Dacia Sandero. Между януари и септември 2022 г. неговите продажби са намалели с 25% до 133 000 бройки. През същия период на 2021 г. са продадени 178 000 автомобила. Този спад може до голяма степен да се дължи на кризата с полупроводниците, заради която в крайна сметка кросоувърът VW T-Roc се оказа по-изгоден и задмина Golf по продажби.

Факт е, че недоволството на европейските потребители от компактните автомобили става все по-широко разпространено - продажбите на Toyota Corolla са паднали с 11%, Skoda Octavia - с 25%, Ford Focus - с 12%. Тази тенденция вече взе и жертви – дългогодишният лидер в сегмента Ford Fiesta беше „пенсиониран“, след като загуби борбата срещу Puma. Във Ford просто нямаха друг избор, тъй като електрифицирането на Fiesta щеше да струва прекалено скъпо и да повиши сериозно цената на модела.

На този фон единственият светъл лъч са продажбите на френските производители. Благодарение на обновената гама Peugeot 308 записа ръст от 52%, а Citroen C4 – със 7,1%. Явно обаче електрификация напълно ще преначертае автомобилната карта на европейския пазар, като нито един бестселър от вчера може да се чувства сигурен за утрешния ден.

fallback
  • #9
    Лудория ( преди 2 години )
    И аз си мисля, че малките SUV-чета ще заемат дела на градските коли. До нас наскоро имаше спрян един T-ROC и го огледах. С размерите на Поло, но по-високо и лесно за влизане и излизане. Ако трябва да си купувам градски автомобил (живея в малък град и една кола ми стига), то определено ще се спра на малък SUV.
  • #8
    hojlk ( преди 2 години )
    И според мен основният убиец е високата им цена. В подкрепа на това е и факта, че Сандерото кърти малкото останали мифки, вероятно, защото е единствения останал автомобил, който се доближава до "народните" класики отпреди 30, 40, 50 години. Всички останали се пънкят да стават "премиум", щото всички мечтаят за големи маржини.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Тези марки може да намаляват, но Дачия Сандеро бумти. Освен това SUV са предпочитани и от потребителите, и от производителите и е логично да отнемат пазара. С други думи, или евтин хечбек, или SUV. Нищо нелогично няма.
  • #6
    До 2 ( преди 2 години )
    А бе чиче стига с тез електромобили бе виж им цените.Кой може да си го позволи
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълен мишмаш турили в едно коли като Пежо 308 Корола и Голф и Пежо 208 Фиеста и Поло
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    2-ри, прави си донякъде, но само до цената. стана нереално за един мъник да плащаш като за кола от горен сегмент, а разходите по поддръжка са идентични. Малките автомобили се оскъпиха, благодадение на една камара директиви от Брюксел АБС, нави, ЕСП, и т.н. Такива малки електрички, може би щяха да имат успех за градско, но на прилична цена и преход. а не да минава колкото скутер а му тръсят 20-30к Е
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Съгласен съм, че електричките са логичния заместник на малките хечове (разбирай градски коли). Но според мен основната причина е първо, заместването им със СЪВ-ове, Второ цената им скочи много и от няколко години с малко пари отгоре взимаш горната категория кола.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Напълно нормално. Малките градски автомобили се купуваха масово освен заради очевидното - по-малки размери и по-лесно намиране на място за паркиране, също така и заради по малкия разход на гориво и по-евтината поддръжка. Но второто надделяваше, защото иначе всеки би предпочел по-голям и мощен автомобил за същата цена и същите експлоатационни разходи. А електромобилите дават точно това. При тях разходът почти не зависи от големината, теглото и мощността. Разликата е само в първоначалната цена.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    ко?не!
fallback
Последни