В автомобилната индустрия това, което вчера е изглеждало немислимото, днес се превръща в суровата реалност. Поредното доказателство са продажбите на компактни модели, които традиционно са предпочитани от европейските потребители.
Това е категорията, която отдавна е основният двигател на растежа на европейския пазар и в нея блестяха звезди като Volkswagen Golf, Peugeot 308, Ford Focus и редица други модели. Според агенция Dataforce през първите 9 месеца на 2022 г. европейската гама от превозни средства в компактния сектор е намаляла с 16% до 980 000 единици. Това веднага свали сегмента до необичайното за него 4-то място по продажби в Стария свят.
Родоначалникът на сегмента - Volkswagen Golf, днес е едва третият на европейския подиум по продажби след Peugeot 208 и Dacia Sandero. Между януари и септември 2022 г. неговите продажби са намалели с 25% до 133 000 бройки. През същия период на 2021 г. са продадени 178 000 автомобила. Този спад може до голяма степен да се дължи на кризата с полупроводниците, заради която в крайна сметка кросоувърът VW T-Roc се оказа по-изгоден и задмина Golf по продажби.
Факт е, че недоволството на европейските потребители от компактните автомобили става все по-широко разпространено - продажбите на Toyota Corolla са паднали с 11%, Skoda Octavia - с 25%, Ford Focus - с 12%. Тази тенденция вече взе и жертви – дългогодишният лидер в сегмента Ford Fiesta беше „пенсиониран“, след като загуби борбата срещу Puma. Във Ford просто нямаха друг избор, тъй като електрифицирането на Fiesta щеше да струва прекалено скъпо и да повиши сериозно цената на модела.
На този фон единственият светъл лъч са продажбите на френските производители. Благодарение на обновената гама Peugeot 308 записа ръст от 52%, а Citroen C4 – със 7,1%. Явно обаче електрификация напълно ще преначертае автомобилната карта на европейския пазар, като нито един бестселър от вчера може да се чувства сигурен за утрешния ден.