IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Дойде ли началото на края за компактните модели?

Дори европейците обърнаха гръб на автомобилите от тази категория

В автомобилната индустрия това, което вчера е изглеждало немислимото, днес се превръща в суровата реалност. Поредното доказателство са продажбите на компактни модели, които традиционно са предпочитани от европейските потребители.


VW Golf


Това е категорията, която отдавна е основният двигател на растежа на европейския пазар и в нея блестяха звезди като Volkswagen Golf, Peugeot 308, Ford Focus и редица други модели. Според агенция Dataforce през първите 9 месеца на 2022 г. европейската гама от превозни средства в компактния сектор е намаляла с 16% до 980 000 единици. Това веднага свали сегмента до необичайното за него 4-то място по продажби в Стария свят.

Родоначалникът на сегмента - Volkswagen Golf, днес е едва третият на европейския подиум по продажби след Peugeot 208 и Dacia Sandero. Между януари и септември 2022 г. неговите продажби са намалели с 25% до 133 000 бройки. През същия период на 2021 г. са продадени 178 000 автомобила. Този спад може до голяма степен да се дължи на кризата с полупроводниците, заради която в крайна сметка кросоувърът VW T-Roc се оказа по-изгоден и задмина Golf по продажби.


Ford Fiesta


Факт е, че недоволството на европейските потребители от компактните автомобили става все по-широко разпространено - продажбите на Toyota Corolla са паднали с 11%, Skoda Octavia - с 25%, Ford Focus - с 12%. Тази тенденция вече взе и жертви – дългогодишният лидер в сегмента Ford Fiesta беше „пенсиониран“, след като загуби борбата срещу Puma. Във Ford просто нямаха друг избор, тъй като електрифицирането на Fiesta щеше да струва прекалено скъпо и да повиши сериозно цената на модела.

На този фон единственият светъл лъч са продажбите на френските производители. Благодарение на обновената гама Peugeot 308 записа ръст от 52%, а Citroen C4 – със 7,1%. Явно обаче електрификация напълно ще преначертае автомобилната карта на европейския пазар, като нито един бестселър от вчера може да се чувства сигурен за утрешния ден.


Peugeot 308

0 от 500
  • #19
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Малките градски SUV са такива само на име. 2 см повече просвет спрямо аналогичния хечбек не ги прави SUV, нито ги прави нестабилни. Нищо лошо няма в тях. Разходът на градско е същият, а на междуградско почти не излизат. Същата самоносеща каросерия, същите двигатели и оборудване. Само дават малко повече простор и малко повече спокойствие, че няма да закачи някой бордюр или стръмна рампа. 3008/5008, РАФ69 и Тусон НЕ са малки градски SUV.
  • #18
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Недоволството на европейските потребители от компактните автомобили става все по-широко разпространено" Глупости на търкалета, по-добро от средноразмерен хечбек няма, а малките - за големите градове. В цените е проблемът и модата да вземеш SUV, че да седиш по-високо. Абсолютна простотия, но производителите се възползват, щото са тарикати. Колата трябва да е повече широка, отколкото висока, като ги гледам тези всевъзможни клатушкащи се кьотуци и кьотучета, ме напушва на смях.
  • #17
    15 rate up comment 0 rate down comment
    Aleks ( преди 1 година )
    Peugeot 308 Alure 150 hp SW (2018) - 34 000 лвPeugeot 308 Alure 130 hp SW (2022) - 58 000 лвPeugeot 308 EV Alure 180 hp SW (2022) - 81 000 лвАко през 2018 беше скъпа, но все пак сравнително достъпна, сега е недостижима за средна ръка Европеец, боло в Бг, Австрия, Белгия, Нидерландия, Франция, Германия, Италия ...
  • #16
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Е ми мамалигарска Дачия Дъсрер ще си купя я 30 бона на газ 1.16 лв литър Европа ще обиколя по добре от гаражна ръждива принцеса бе ем ве е90 дизель
  • #15
    8 rate up comment 6 rate down comment
    Blake ( преди 1 година )
    О, да, 13, горя от желание да се напъхам едва едва в Поло и да карам 1000 км, и да излезна като бит с тояги... Колко пък да е яко да караш малолотражка с малки, тесни, неудобни и твърди седалки?И да, не всички сме метър и педесе и 40 килограма!
  • #14
    3 rate up comment 10 rate down comment
    мамалига клати крака ( преди 1 година )
    пълнете устите на мамалигарите с непоцинкованите им тенекии. дачия за 35-40 бона , тва само нови беге богаташи ги аресват и купуват
  • #13
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Striker ( преди 1 година )
    Много малкопишковци, много комплекси, накрая СУВ. Карал съм РАВ4, Тусон, 5008( модел 2021-ва) - никога няма да заменя усещането в един малък хеч, като Фокус, Голф или пък Алфа, с това на подобни безмислици. Дори най-малкият СУВ е 2 пъти по-кофти за каране от едно Поло или Фиеста.
  • #12
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако приоритета ти е минимална стъпка и максимална практичност тогава малък СЪВ е избора. Той е малко по-просторен и с малко по-голям багажник от аналогичния хеч и съответно по-малък багажник от комби версията на хеча. Особено в В сегмент разликата в разхода ще е пренебрежима.
  • #11
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Именно все по-малко хора ще имат коли от там подръжката на пътищата ще спадне драстично и няма да може да се кара нищо след време.Направо чакаме летящите коли
  • #10
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Точно за това говорим. А причината да спомена електромобилите е, че при тях батерията е скъпата и разликата в цените между по-голям и по-малък размер автомобил не е чак толкова голяма, а експлоатационните разходи са същите и е логично човек да избира по-голям автомобил. Тоест с електрифицирането на транспорта тенденцията да се преминава към по-големи автомобили само ще се увеличава и няма да има смисъл от малки автомобили. А едно време се купуваха малки автомобили защото са евтини и икономични.