fallback

От 2024 г. вносът на коли в Европа ще е повече от износа

Марките от Стария континент ще разчитат на скъпи модели, китайците – на по-евтини

През следващите две години Европа ще се промени от пазар на износ към пазар за внос на автомобили, сочи проучване на PricewaterhouseCoopers (PwC). Причините за тази тенденция са следните - все повече китайски марки електрически автомобили навлизат на европейския пазар, а същевременно все повече западни производители преместват производството си на електрически коли Китай.

 

 

Според проучването през 2025 г. почти 800 000 произведени в Китай автомобили могат да бъдат продадени в Европа, повече от 330 000 от тях от марки на европейски производители. Миналата година европейските компании са изнесли само 35 000 чисто електрически коли (BEV) от Китай за Европа. За 2022 г. проучването прогнозира удвояване.

Най-пресните примери за изнасяне на производството от Европа в Китай е следващото поколение на електрическото Mini, което вече няма да се произвежда в Англия. Производството на Smart #1 също се мести в азиатската държава. В допълнение - най-големият завод на Tesla е в Шанхай, а моделите Dacia Spring Electric и Polestar 2 за света също се произвеждат в Китай.

 

 

Това развитие означава, че според доклада до 2025 г. в Европа балансът на внесени към изнесени автомобили (двигатели с вътрешно горене и електрически автомобили) ще бъде над 221 000 бройки в полза на вноса. Само преди няколко години Европа имаше излишък в износа на автомобили - през 2015 г. това беше почти 1,7 милиона. През 2019-а са 152 647 бройки, а прогнозата за тази година е балансът да е само 76 045 коли в полза на изнесените.

Европейските производители се борят с проблеми с доставките и разчитат предимно на скъпи модели, докато китайските марки залагат на достъпни „BEV модели, иновативни технологии и нови концепции" в Европа, казва Феликс Кунерт от PwC Германия. Резултатът е, че „нито един европейски модел не попада в топ 5 на най-продаваните електрически автомобили в света“. За да се промени това, „европейските производители на оригинално оборудване сега трябва да противодействат и да поставят под контрол веригите си за доставки и да ускорят процесите на развитие и стартиране у дома и в чужбина“, казва експертът.

 

 

Фактът, че германските производители на автомобили наскоро успяха да разширят пазарния си дял в Китай от 3,8 на 4,1 процента, остава незначителен. Тъй като на вътрешния автомобилен пазар конкуренцията от страна на китайските производители се увеличава. В момента те играят незначителна роля в Европа, но до 2030 г. биха могли да представляват около пет процента от европейския пазар на BEV, според проучването.

Европа като автомобилна локация в момента е под натиск от няколко страни, обяснява Йорн Нойхаузен от отдела за стратегия и анализ на PwC. Прекъснатите вериги за доставки и растящите цени на енергията се усложняват от усилията за деглобализация. Някои държави „реактивно следват индустриални политики“, за да насърчат местното производство на автомобили и да локализират веригите за доставки. Например САЩ с техния Закон за намаляване на инфлацията. Още по-важно е да „разширите вашите собствени, самодостатъчни европейски вериги за добавена стойност, ако е възможно, понякога дори до суровините“.

 

 

Според проучването електромобилността се увеличава в световен мащаб, като през третото тримесечие на 2022 г. са регистрирани 75 процента повече BEV в сравнение със същия период на миналата година. През второто тримесечие на 2022 г. растежът все още беше 62 процента.

В същото време пазарният дял на електрическите автомобили се увеличава в почти всички основни пазари. Според PwC до 2035 г. BEV могат да представляват повече от половината от всички регистрации на нови превозни средства. В Китай техният дял тогава може да бъде 73 процента, в Европа дори 93 процента. Последното не е чудно, защото наскоро ЕС реши, че от 2035 г. няма да се регистрират повече автомобили с двигатели с вътрешно горене.

 

 

fallback
  • #15
    avenue17ru ( преди 1 година )
    Вы ошибаетесь. Могу отстоять свою позицию. Пишите мне в PM, обсудим. ------- https://avenue17.ru/
  • #14
    Derrickhip ( преди 1 година )
    пластиковые окна
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Европейските от производители преминаха съм сглобители, като единственото което правят е да търсят субсидии и все по-евтини подизпълнители, докато китайските фирми имат контрол над голям процент от веригата. Защото на китайския подизпълнител като му предложат 0.1% по-висока оферта и започва да бави поръчките за Европа за сметката новия клиент
  • #12
    Казах ли ви ( преди 2 години )
    Това ви го повтарям от няколко години насам. Колкото повече европейските производители се опитват да отложат преминаването към електромобили и ВЕИ, толкова по-трудно ще им става да настигнат китайците. А поредното отлагане на завишаване на нормите за евро 7, заби последния пирон в ковчега на Европейските производители, въпреки че си мислят, че са постигнали победа. Дотогава електромобилите ще са станали по-евтини, европейските фирми няма да имат производствени мощности, а ще се разчита на внос.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    До 2 години масово фалити сред посредствените марки които вдигат цените без добавена стойност и особно голяма нужда, доста голяма част от тях се купуват главно в ЕС след солидни държавни помощи и не поради реални причини продиктувани от пазара. Ще има преосмисляне и тотална промяна на пазара автомобили съвсем скоро и китайците ще са ускорител за този процес.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Пак ли фалирвате ЕС, бе другари? Много сте зле!
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Ми като не си разработват ресурсите а гледат лесното.Примерно Испания кой зняе какво има под тапитеним градове сигурно нефт газ руда желязо манган тн а те кво строят хотелчета а ми в териториалнитебим води пак сигурно газ нефт и тн ама къде дебелите им жени ще си връткат садника.Нали то за да има нещо трябва да покопаш малко само с туризъм и лек живот не стават нещата
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    От сърцето на света, Европа се превърна в мъйдииите на коча!
  • #7
    До 6 ( преди 2 години )
    То и в САЩ е така със заводи в Мексико но все пак все още голямата част от колите се правят в ЕС- 10 милиона за миналата година така че далеч не повечето заводи са изнесени особено Алжир почти не изнася коли за ЕС а пазара в Мароко се държи от групите на Рено и Стелантис същото е и в Турция
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    И като се пише колко са напред китайците да не се забравя че и тази година най-продавания електромобил там е Вулинг Хонгуанг което е фирма с 44% дял на ГМ а Хонгуанг е 2.90 дълга, 1.49 широка с базово 20 коня и 100км пробег от 9 квтч батерия тоест кола която е под класа на Дачия Спринг и като цяло имаше фирма дето я внася тази кола в ЕС на цена над 10 хил евро
fallback
Последни