В последно време на пазара се появи много нови автомобили в различен формат, разчитащи на нестандартен маркетинг и предлагащи функции, от които няма особена нужда. Подобни трикове са нормални за автомобилната индустрия, но не може да се отрече, че колите стават все по-странни и най-вече – екстравагантни, пише в свой анализ Тим Стивънс от изданието The Verge.
„Защо се стигна дотук? На първо място, виновна е задаваща се масова електрификация, която кара автомобилните производители да бягат от традиционните отличителни черти на автомобилите. Сега компаниите смело навлизат в нови територии, като се опитват да привлекат интереса на потребителите с нестандартни превозни средства.
Този странен момент най-добре се олицетворява от една марка и това е Hyundai. Корейският производител, заедно с „братските“ брандове Kia и Genesis, разширяват непрекъснато границите на автомобилния дизайн през последното десетилетие. И колкото по-странни стават колите им, толкова по-добре изглеждат.
Пример за това е електрическият Ioniq 5, който взе целия предишен дизайнерски език на Hyundai и буквално го изхвърли през прозореца, като създадени един от най-провокативните и странно изглеждащи автомобили на пътя. След него дойде и Ioniq 6, като самите имена на двата модела допълнително объркват публиката. Факт е, че ioniq 5 е по-голям от Ioniq 6 с четири врати, но по-важното е, че Hyundai взе всички свежи дизайнерски елементи на 5 и ги смеси отново, създавайки нещо, което също изглеждаше като нищо друго, което Hyundai някога е правил.
Нестандартният подход си личи и при луксозния бранд Genesis, като пример за това е въртящият се лост с кристална топка на GV60. Вероятно мнозина са очаквали подобен нестандартен ход от един едва започващ пътя си бранд, но те със сигурност са сериозно изненади от това, че марка като Mercedes-Benz прави SUV, който може да подскача и да подскача.
Като част от окачването Active Body Control на марката, при GLS SUV-овете от по-висок клас беше добавена функция, която осигурява допълнително сцепление върху пясък и кал. По-По-скоро обаче идеята в случая е постигане на популярност в социалните мрежи, където каналите на германската марка са изпълнени с все по-впечатляващи интериори и богато украсени дизайни на арматурното табло, рамкирани с Technicolor LED-палитри. И всичко това очарова ново поколение купувачи, като Mercedes е по-популярен от всякога,
Една от най-новите функция на Ford също вероятно е предназначена за социалните медии, но тази е по-скоро за публично хулиганство. Новият Mustang, както е известно, разполага с електрическа ръчна спирачка, която съществува само за дрифт. Това определено е странно, тъй като Ford отдавна предлага режим Line Lock за такъв тип движение, а новата електрическа ръчна спирачка трудно може да се контролира от хора без опит, което я прави излишна.
Със странна технология – Crab Walk (ходене настрани като рак), може да се похвали и GMC Hummer EV. Неговият съперник Rivian R1T пък предлага готварски плот, който се плъзга настрани. Общо-взето ненужни функции, които имат само една цел – популярност в социалните медии и повишаване на интереса. Подобни примери има още много, като те се отнасят и за марки като Lamborghini, Porsche и Ferrari.
Първата подготвя версия на суперколата си Huracan, подготвена за офроуд, която ще развива над 600 к.с. Тя ще участва в нов сегмент, който включва и Ferrari Purosangue, както и бъдещ автомобил на Porsche, вдъхновен от Safari 911.
Всички тези странни решения се дължат основно на настъпването на електромобилите. Изпълнителният директор на Lamborghini Стефан Винкелман потвърди, че цялата гама автомобили на Lamborghini ще бъде хибридизирана до 2024 г., а първият електрически модел на марката ще е готов през 2028 г. Много други марки също правят подобни ангажименти за електрификация, повечето с по-агресивни срокове за преминаване към захранване от батерии.
Явно в епоха, в която шумът на двигателя отсъства и в която ускорението е напълно безсмислено, трябва да се търсят нови начини за отличаване на даден модел от останалите. И тепърва ще ставаме свидетели на доста странни и неочаквани решения“.