Фабриката Cowley в покрайнините на Оксфорд не отговаря на предизвикателството за създаване на електрически превозни средства, казва шефът на Mini, с което си изказване сериозно разбуни духовете на Острова. Това обаче едва ли ще промени решението на BMW да прекрати цялото производство в Обединеното кралство на електрическото Mini и да го премести в Китай, нанасяйки сериозен удар на надеждите, че Великобритания може да бъде глобален център за производство на автомобили с нулеви емисии.
В момента BMW произвежда 40 000 електрически Mini-та годишно в завода си в Коули в покрайнините на Оксфорд. В статия, публикувана от Times, беше потвърдено, че производството на електрически превозни средства на BMW Oxford ще приключи през следващата година като част от плановете за промяна на гамата на автомобилния производител от 2024 година.
Този ход е допълнителен удар върху амбицията на Обединеното кралство да стане лидер в световното производство на електрически автомобили след решението на Honda да напусне Великобритания през 2016 година. Съвместното предприятие на BMW с Great Wall Motor означава, че техните хечбек и малки SUV модели вече ще се произвеждат в Източен Китай, както и следващото поколение Mini Aceman с нулеви емисии.
Производството на Mini-та на Острова ще продължи, но там ще се правят само бензинови Mini Cooper-и с три врати, пет врати и кабриолет. Тези коли са предназначени за износ на пазари като САЩ, Япония и Близкия изток, като от BMW обаче предупредиха, че няма да спират производството на Mini-та с двигатели вътрешно горене до 2030 г. Тоест завода бе следвало да приключи работа след седем години.
Решението на BMW идва след съобщения, че единственият планиран мащабен завод за батерии във Великобритания, изграден от Britishvolt в североизточна Англия, ще фалира, ако не получи спасителен пакет от £200 милиона. Само преди година Борис Джонсън, тогавашен министър-председател, обеща на срещата на високо равнище за климата Cop26 в Глазгоу да финансира „революция на електрически автомобили от 1 милиард паунда“ в Обединеното кралство, „създавайки стотици хиляди работни места“.
Неговата предшественичка Тереза Мей възнамеряваше Великобритания да стане „световен лидер“ в производството на електрически превозни средства и превърна тези си действия в един от „стълбовете“ на своята краткотрайна индустриална стратегия.
Историческата фабрика в Коули беше обект на спекулации, че BMW иска да продаде завода на Great Wall, която не крие, че големите продажби на европейския електрически пазар в крайна сметка ще я принудят да потърси собствени производствени мощности в Европа.
Шефът на Mini Стефани Вурст обаче отрече това, заявявайки: "Оксфорд винаги ще бъде домът на Mini." Тя каза, че решението за спиране на сглобяването на електрическото Mini в Обединеното кралство не е свързано с ограниченията на доставките след Брекзит и трансграничните търкания с ЕС, или с липсата на близка гигафабрика за батерии, а защото заводът в Коули работи неефективно, тъй като трябваше да произвежда електрически и бензинови автомобили на една и съща линия.
Тя каза, че когато електрическите Mini-та бъдат произвеждани отново във Великобритания, те ще бъдат на платформа за монтажна линия, разработена от Great Wall, и че съществуващите линии в Cowley ще бъдат премахнати като част от основен ремонт на завода. „Оксфорд не е настроен за електрически превозни средства“, каза тя. „Ще има нужда от ремонт и инвестиции.“ Попитана кога електрическите Mini ще се върнат в Оксфорд, тя каза: „Няма дата.“