IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трите основни фактора, които спират продажбите на електромобили

Преходът към по-чист транспорт все още не се случва достатъчно бързо, за да постигне целите за климата

Електрическите превозни средства без емисии се смятат за бъдещето на транспорта, но въпреки потенциала им да помогнат на света да се декарбонизира, глобалните продажби едва-едва набират скорост.


електромобили


Това обаче не означава, че продажбите не се увеличават. Около 4.3 милиона нови електромобили, захранвани с батерии (BEV) и плъгин хибридни електрически превозни средства (PHEV) са продадени в световен мащаб през първата половина на 2022 година. Продажбите на BEV са нараснали със 75% през годината, а на PHEV с 37%. Ръст се предвижда за останалата част от 2022 година, като продажбите се очаква да нараснат с 57% на годишна база до 10.6 милиона.

Политиците в няколко икономики са определили дати за постепенно премахване на продажбата на бензинови и дизелови автомобили преди официалната. А общата забрана за продажба на тези автомобили в целия ЕС, както вече ви съобщихме, ще влезе в сила през 2035 г. И тъй като светът се придвижва към по-строги цели за емисии, възникват основателни въпроси дали глобалното преминаване към електромобили се случва достатъчно бързо и в достатъчно голям мащаб.

Скорошно проучване на RAC в Обединеното кралство показва , че само 14% от шофьорите планират следващата си кола да бъде електрическа, спрямо 10% през 2021 г. А броят на шофьорите, които очакват да получат електромобил през следващите пет години, е намалял от 17% на едва 15% през същия период. И така, какво спъва продажбите на електромобили?

Показваме ви трите основни причини, поради които хората не са склонни да преминат от изкопаеми горива към батерии.

1. Високи първоначални разходи за електрически превозни средства

Въпреки че електрическите автомобили често са много по-евтини за управление – до половината от цената на километър - от подобни по размер бензинови или дизелови превозни средства, те като цяло са по-скъпи за закупуване.

Цената на зареждането на електрическо превозно средство зависи от това къде, кога и как се извършва. Собствениците на електромобили със съоръжения за зареждане у дома могат да се възползват от по-ниски тарифи за електричество, особено в извън пиковите часове.


електромобили


Разходите се увеличават значително, когато шофьорите използват обществени зарядни устройства. Бързите или свръхбързите зарядни устройства могат да вдигнат разходите за километър близо до или над текущите разходи за бензинови или дизелови автомобили.

Но най-вече разходите за закупуване на EV са бариера, особено когато нивата на инфлация са високи на много места и нарастващите лихвени проценти увеличават цената на заема за закупуване на нова кола.

2. Ограничен достъп до инфраструктура за зареждане

Липсата на обществена инфраструктура за зареждане е основната бариера пред преминаването на електромобили в световен мащаб , според скорошно проучване на компанията за професионални услуги EY. Повече от една трета от анкетирани водачи посочват недостатъчния достъп до пунктове за зареждане в града като основна причина да не преминат към електромобили. Това наред с опасенията относно високата цена на електрическото превозно средство, бави значително преминаването от коли с ДВГ на електромобили.

Докато зареждането от дома е опция за хората, живеещи в домове с гаражи или места за паркиране, хората без паркинг трябва да разчитат на работни места или обществени съоръжения за зареждане, които са неравномерно разпределени и могат да бъдат скъпа опция. 

Повечето собственици на електрически превозни средства наистина зареждат превозните си средства у дома или на работното си място, но броят на наличните обществени точки за зареждане все още е крайно недостатъчен.

3. Притеснения относно пробег с едно зареждане

Безпокойството за пробега – притесненията за разстоянието, което един електромобил може да измине с едно зареждане – е друга основна пречка пред преминаването към електрически превозни средства. Според проучването на EY, около една трета от шофьорите от цял ​​свят казват, че се притесняват от шофирането на дълги разстояния с електрически автомобили. Пробегът до голяма степен зависи от капацитета на батерията и ефективността на двигателя, но може да бъде повлиян и от фактори като времето, скоростта на шофиране и дали превозното средство се движи по градски пътища или открита магистрала.


електромобили


В сравнение с разстоянието, което превозно средство с двигател с вътрешно горене може да измине с пълен резервоар, електромобилите трябва да изминават още повече, за да вдъхнат увереност у шофьорите.

Напредъкът в технологията на батериите доведе до повече от двойно увеличение на средния пробег на електромобилите през последното десетилетие, от 138 км през 2011 г. до 349 км през 2021 г., но и това явно е недостатъчно за повечето водачи.


0 от 500
  • #28
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 26 ( преди 1 година )
    Писнало ми е да давам линкове от 10 години насам, като дори първият автомобил на Тесла, но не модел sa roadster от 2008 година има договор с рециклираща компания за ли ти е водни батерии за рециклиране на батериитеим, а ти 14 години по-късно продължаваш да обясняваш, че било невъзможно. Към момента даже има обратната тенденция. Хвърлиха милиарди и построиха много заводи за рециклиране, но сега няма откъде да намеря толкова батерии и да запълнят капацитета им и ще е така още пет-шест години.
  • #27
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 26 ( преди 1 година )
    Те много знаят как се рециклират ама не е за мнозинството като тебе дето знаят много да пишат простотии а не знаят как да проверят в интернет
  • #26
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Никой не знае още как се рециклират ама форумния експерт казва че батериите се рециклирали
  • #25
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До Няма как ( преди 1 година )
    Най-големия производител на литий е Австралия с над 50% дял а в същото време там през посредните години консумацията на нефт (от където идва и нафтата) е намаляла. Така че не знам колко нефт трябва за добив на литий но със сигурност е незначително количество дори за 25 милионна Австралия камо ли за цялата планета
  • #24
    7 rate up comment 5 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    А когато в целия транспорт и производство мине на ток от възобновяеми източници, откъде ще дойде замърсяването и за какво ще се използва тази нафта за която говориш?А засега над 90% от материалите за батерии се рециклират, като накрая само силикона за уплътнения не се рециклира за повторно производство на батерии. Но пък всички метали и графита се рециклират много по-евтино отколкото да бъдат произведени отново.
  • #23
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    След като натрия е толкова вреден, защо го ядеш?След като е толкова рядък и скъп, защо го продават във всеки супермаркет за жълти стотинки?
  • #22
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Няма как ( преди 1 година )
    До 18 - Знаеш ли колко литра нафта са необходими за добива на 100кг литии или никел бе, маугли!!! Аман от теоретици!Натриеви батерии, нам си ко! 5 кг в батериите на Тесла .... знаеш ли колко коли се продават на година в света?!? Знаеш ли колко замърсяване е добива на тези "само" 5кг за толкова коли?!? Натрии, никел, литии не са екологични, не се добиват екологично, не са възобновяеми!!! Сами си пукате балона с лъжи с тези си глупости!
  • #21
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    Не се заблуждавай че се казва литиево йонна батерия. В една батерия на тесла има само 5 кг литий. А китайците вече строят първият завод който ще произвежда натриеви батерии. А натрия е над 1000 пъти по разпространен на земята от лития и го има в неограничени количества. Даже днес си хапнал малко натрий смесен с хлор, както и всички които обясняват колко са отровни тези елементи.
  • #20
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 14 ( преди 1 година )
    И кой ще дава 8 години гаранция както е обичайно за нещо с живот 7-8 години? Тойота пък дава 10 години гаранция на батерията вярно че не прави много бройки но едва ли ще рискува да трябва да плаща смяната на хиляди батерии по 10 хил евро
  • #19
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Основната цел на Европа не е екологичността ( тя е само бонус ) , основната цел е независимост от чаршафи , и мужици !