IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Знаете ли какво е Webasto?

Технологията отдавна е по-популярна от германската компания, която я е изобретила

Името Webasto е познато на шофьорите от системата за предварително загряване на автомобили, които се предлагат в региони с екстремен климат. Самата дума е станала нарицателна и се е превърнала в наименование на техническите системи в колата, свързани със загряването на двигателя. Тя обаче дължи названието си на компания със същото име, която направи подгревателите популярни.


Webasto


Кой е изобретил Webasto?

Компанията за производство на компоненти за автомобилната индустрия е основана на 7 март 1901 г. в Стокдорф (покрайнините на Мюнхен) от Вилхелм Байер и наречена според първите срички на името му - WilhEm BAier STOckdorf (Webasto). Предприемачът започва с търговия на части, капани за мишки и велосипеди, а по-късно отваря малко производство за производство на автомобилни компоненти.

Нещата постепенно тръгват нагоре и до тридесетте години на XX век Webasto става най-големият доставчик на компоненти. Фирмата произвежда прибиращи се покриви за кабриолети, течни нагреватели за автобуси, климатици и други системи, а през 60-те години разработва системи за отопление на двигателите преди стартиране.


Webasto


Първоначално тези технически устройства са били предназначени за специално оборудване за дизелови камиони и автобуси, а след това стават широко разпространени сред пътническите превозни средства. С нарастването на популярността на тези системи самото име Webasto постепенно престава да се свърза само с германски производител и така вече се наричат всички подгреватели, които се произвеждат по целия свят за автомобили от различни марки.

Защо е нужно от Webasto?

Съвременните двигатели на леки автомобили са проектирани да работят в температурен диапазон от +50 до -10 градуса по Целзий. При студено време възникват редица рискове за силовия агрегат, свързани с неравномерно топлинно разширение на алуминий, чугун и стомана, както и лошо изпомпване на сгъстеното масло. Ако температурата на въздуха падне под -15 градуса под нулата, тогава моторът има проблеми и с летливостта на горивото.


Webasto


Заради лошото представяне на смазката и поради промяната на пролуките между частите при загряване, двигателят изпитва прекомерно износване в първите минути след студен старт. Освен това, е необходима правилната температура в горивните камери, за да се подготви така наречената стехиометрична смес, която се запалва добре и гори без образуване на странични продукти под формата на отлагания от сажди и вредни газове като азотни оксиди.

Това важи особено за дизеловите двигатели, при които сместа се запалва не от свещи, а от компресиран въздух и правилно впръскване на дизелово гориво. Ето защо, при студено време - преди стартиране, е важно температурата на горивните камери да се доведе до приемливи стойности, за да не се излага оборудването на ненужен стрес по време на студен старт.

Най-често стартовите нагреватели се монтират на дизелови двигатели, които дори при 10 градуса под нулата могат да имат проблеми със стартирането. Те също не са рядкост при бензиновите двигатели с турбокомпресор с малък обем.

От какви елементи се състои Websto?

Устройството е предназначено да загрява течността в охладителната система, а това от своя страна повишава температурата на блока и главата на цилиндъра и всички вътрешни части. „Webasto“ е монтиран под капака на машината и се състои от горелка, топлообменник и помпена система. Управлението се осъществява чрез електронен блок, като сензорът за прегряване и температура следи състоянието на техническия възел и се използва за подаване на гориво.


Webasto


Помпата за дозиране на гориво изпомпва бензин или дизелово гориво от резервоара на машината и го доставя към горелката. Топлообменникът е предназначен за запалване на горивото и загряване на работната течност. Има също тръби за вход и изход на течност, като през тях работният флуид се изпомпва през подгревателя.

Въздушният вентилатор и работното колело на въздушната помпа подават въздух към горелката. Тръбата за всмукване на въздух е необходима за поемане на въздух пред радиатора на охладителната система. Изпускателната тръба отстранява отработените газове и продуктите от горенето от дъното на двигателното отделение.

Как работи подгревателят?

Стартовият подгревател е интегриран в три машинни системи. Той взема гориво от резервоара, запалва горелката, задвижва охлаждащата течност през себе си и взима електричество от акумулатора. Помпата изпомпва студен антифриз по контура на тялото на горелката и след загряване го доставя към захранващия блок. В рамките на 15-20 минути двигателят достига температура от 30-40 градуса, която е оптимална за стартиране.


Webasto


В същото време се загряват всички технически системи, където влиза антифриз, включително скоростната кутия. За половин час работа горелката консумира приблизително 300 грама гориво.

Комфорт в кабината

Странична функция на подгревателя е възможността да осигури комфортна температура в кабината. След като охлаждащата течност се загрее, контролният блок превключва вентила и охлаждащата течност се изпомпва през печката. В същото време се активира вентилационната система на кабината. След 20-25 минути включената климатична система посреща водача с топъл салон.


Webasto


Режимът на работа, началният час и продължителността на загряването на антифриза се задават от потребителя с помощта на таймер, дистанционно управление или чрез програма за смартфон.

Недостатъци на Webasto

Голям разход на гориво - нагревателят използва гориво от резервоара на машината и при продължително загряване може да изгори 300 грама за половинчасов цикъл на работа.

Разходи за енергия - Webasto използва енергия от обикновена автомобилна батерия и с негова помощ захранва горивната помпа и помпата. Ако батерията е изтощена, нагревателят няма да се включи.

Нагревателят не загрява маслото - в картера на двигателя няма тръби на охладителната система, което означава, че е невъзможно да се подаде топлина от Webasto към него.


Webasto


В същото време обаче Webasto значително опростява студеното стартиране при студено време и увеличава ресурса на оборудването. Но за да използвате предварителния нагревател, е необходимо да имате добре зареден акумулатор с голям капацитет и да следите попълването на неговия заряд. Необходимо е да се изминават най-малко 100 км дневно, за да се зареди генераторът и да се осигури попълване на изразходваната енергия, в противен случай нагревателят може бързо да изключи захранването на автомобила. Освен това е важно да се следи нивото на горивото в резервоара.

И най-важното - трябва да се помни, че дори при топъл двигател остава студено масло, което поддържа нисък вискозитет през първите секунди след стартиране на двигателя. Следователно, дори и с Webasto, е необходимо да оставите двигателя да работи на празен ход за няколко минути и да дадете допълнително загряване, така че маслото да достигне работна температура.

0 от 500
  • #10
    7 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 1 година )
    студено масло, което поддържа нисък вискозитетДо преводача на статията- когато маслото е студено то е с повишен вискозитет или т.н. по-гъсто.Моля прочетете малко техническа литература преди да пишете безмислици.
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Бате Иво ( преди 1 година )
    То и на двутактовите Мазове и Кразове го имаше същотоНа някои Газки и Зилове също300 грама за половин час голям разход билоНа Татрата печката ми гореше литър и половина на час ама вътре се едно си в Африка
  • #8
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Муахаха ( преди 1 година )
    Добре де, защо не се запознавате поне малко с това за което пишете?!Първо, идеята на тези устройства е основно комфорт!Не случайно сайта на тази марка е ***.webasto-comfort.com !!!На снимката с нисана е печка на ток, която е нужна в държави с особенно студен климат-от Дания на север!На следващата снимка е въздушния награветел,който е основно за затопляне на купето-много удобен за повечето европейски страни,където дните с температури под -10грауса се броят на пръстите на едната ръка!
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Гого ( преди 1 година )
    Запорожец 968 от 1985 година е със webasto. Само където няма вода.
  • #6
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Кукловод ( преди 1 година )
    ...февруари 2012 при - 26 градуса, отварях вратата, вадех два банана, гонех маймуните (Африка) от купето и давайки на контакт, веднага имах право да въртя за старт (МПС-то е дизел) и резултата беше винаги "все едно не съм го гасил" ;)
  • #5
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Кукловод ( преди 1 година )
    До #4: тази простотия я има в почти всички модерни дизели, щото едвам вдигат 55-60 градуса на празен ход, а ако мислиш, че ще загрееш цялата охладителна система на ток от акумулатор...то той трябва да е минимум 300 ампер/часа. WEBASTO, EBERSCHPACHER и др. имат автономни системи с ниски консумации на ток и гориво, които осигуряват най-малкото затопляне на ДВГ за избягване на лютия студен старт, което щади същия...и повярвай ми това е супер полезно...имам МПС с такава система и в сутрините на...
  • #4
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    какво ли не правят хората вместо да вкарат електрически нагревател в "парното" и да ти е топло сутрин или вечер след работа
  • #3
    12 rate up comment 10 rate down comment
    vandimov ( преди 1 година )
    Пеше, не знам кой набор си ама си зле с терминологията. Явно само Гугъл не става. Има изречения дето къртят мифки :-) Вземи та се уграмоти малко щом се пънеш да пишеш статии в дадена област.
  • #2
    6 rate up comment 33 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Ай стига вече с тия тъпинемци
  • #1
    26 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност много по-разпространените печки на вебасто са именно тези, които сте дали на картинката и нямат нищо общо със статията.Тези печки топлят само въздуха в купето или дори стоката в товарния фургон и се вързват към резервоара/горивопровода без да ползват горивната помпа за да работят. Използват се от професионални шофьори или служители на реда, които прекарват дълго време в купето без да се налага двигателя да работи. Също в кемпери и каравани.