Името Webasto е познато на шофьорите от системата за предварително загряване на автомобили, които се предлагат в региони с екстремен климат. Самата дума е станала нарицателна и се е превърнала в наименование на техническите системи в колата, свързани със загряването на двигателя. Тя обаче дължи названието си на компания със същото име, която направи подгревателите популярни.
Кой е изобретил Webasto?
Компанията за производство на компоненти за автомобилната индустрия е основана на 7 март 1901 г. в Стокдорф (покрайнините на Мюнхен) от Вилхелм Байер и наречена според първите срички на името му - WilhEm BAier STOckdorf (Webasto). Предприемачът започва с търговия на части, капани за мишки и велосипеди, а по-късно отваря малко производство за производство на автомобилни компоненти.
Нещата постепенно тръгват нагоре и до тридесетте години на XX век Webasto става най-големият доставчик на компоненти. Фирмата произвежда прибиращи се покриви за кабриолети, течни нагреватели за автобуси, климатици и други системи, а през 60-те години разработва системи за отопление на двигателите преди стартиране.
Първоначално тези технически устройства са били предназначени за специално оборудване за дизелови камиони и автобуси, а след това стават широко разпространени сред пътническите превозни средства. С нарастването на популярността на тези системи самото име Webasto постепенно престава да се свърза само с германски производител и така вече се наричат всички подгреватели, които се произвеждат по целия свят за автомобили от различни марки.
Защо е нужно от Webasto?
Съвременните двигатели на леки автомобили са проектирани да работят в температурен диапазон от +50 до -10 градуса по Целзий. При студено време възникват редица рискове за силовия агрегат, свързани с неравномерно топлинно разширение на алуминий, чугун и стомана, както и лошо изпомпване на сгъстеното масло. Ако температурата на въздуха падне под -15 градуса под нулата, тогава моторът има проблеми и с летливостта на горивото.
Заради лошото представяне на смазката и поради промяната на пролуките между частите при загряване, двигателят изпитва прекомерно износване в първите минути след студен старт. Освен това, е необходима правилната температура в горивните камери, за да се подготви така наречената стехиометрична смес, която се запалва добре и гори без образуване на странични продукти под формата на отлагания от сажди и вредни газове като азотни оксиди.
Това важи особено за дизеловите двигатели, при които сместа се запалва не от свещи, а от компресиран въздух и правилно впръскване на дизелово гориво. Ето защо, при студено време - преди стартиране, е важно температурата на горивните камери да се доведе до приемливи стойности, за да не се излага оборудването на ненужен стрес по време на студен старт.
Най-често стартовите нагреватели се монтират на дизелови двигатели, които дори при 10 градуса под нулата могат да имат проблеми със стартирането. Те също не са рядкост при бензиновите двигатели с турбокомпресор с малък обем.
От какви елементи се състои Websto?
Устройството е предназначено да загрява течността в охладителната система, а това от своя страна повишава температурата на блока и главата на цилиндъра и всички вътрешни части. „Webasto“ е монтиран под капака на машината и се състои от горелка, топлообменник и помпена система. Управлението се осъществява чрез електронен блок, като сензорът за прегряване и температура следи състоянието на техническия възел и се използва за подаване на гориво.
Помпата за дозиране на гориво изпомпва бензин или дизелово гориво от резервоара на машината и го доставя към горелката. Топлообменникът е предназначен за запалване на горивото и загряване на работната течност. Има също тръби за вход и изход на течност, като през тях работният флуид се изпомпва през подгревателя.
Въздушният вентилатор и работното колело на въздушната помпа подават въздух към горелката. Тръбата за всмукване на въздух е необходима за поемане на въздух пред радиатора на охладителната система. Изпускателната тръба отстранява отработените газове и продуктите от горенето от дъното на двигателното отделение.
Как работи подгревателят?
Стартовият подгревател е интегриран в три машинни системи. Той взема гориво от резервоара, запалва горелката, задвижва охлаждащата течност през себе си и взима електричество от акумулатора. Помпата изпомпва студен антифриз по контура на тялото на горелката и след загряване го доставя към захранващия блок. В рамките на 15-20 минути двигателят достига температура от 30-40 градуса, която е оптимална за стартиране.
В същото време се загряват всички технически системи, където влиза антифриз, включително скоростната кутия. За половин час работа горелката консумира приблизително 300 грама гориво.
Комфорт в кабината
Странична функция на подгревателя е възможността да осигури комфортна температура в кабината. След като охлаждащата течност се загрее, контролният блок превключва вентила и охлаждащата течност се изпомпва през печката. В същото време се активира вентилационната система на кабината. След 20-25 минути включената климатична система посреща водача с топъл салон.
Режимът на работа, началният час и продължителността на загряването на антифриза се задават от потребителя с помощта на таймер, дистанционно управление или чрез програма за смартфон.
Недостатъци на Webasto
Голям разход на гориво - нагревателят използва гориво от резервоара на машината и при продължително загряване може да изгори 300 грама за половинчасов цикъл на работа.
Разходи за енергия - Webasto използва енергия от обикновена автомобилна батерия и с негова помощ захранва горивната помпа и помпата. Ако батерията е изтощена, нагревателят няма да се включи.
Нагревателят не загрява маслото - в картера на двигателя няма тръби на охладителната система, което означава, че е невъзможно да се подаде топлина от Webasto към него.
В същото време обаче Webasto значително опростява студеното стартиране при студено време и увеличава ресурса на оборудването. Но за да използвате предварителния нагревател, е необходимо да имате добре зареден акумулатор с голям капацитет и да следите попълването на неговия заряд. Необходимо е да се изминават най-малко 100 км дневно, за да се зареди генераторът и да се осигури попълване на изразходваната енергия, в противен случай нагревателят може бързо да изключи захранването на автомобила. Освен това е важно да се следи нивото на горивото в резервоара.
И най-важното - трябва да се помни, че дори при топъл двигател остава студено масло, което поддържа нисък вискозитет през първите секунди след стартиране на двигателя. Следователно, дори и с Webasto, е необходимо да оставите двигателя да работи на празен ход за няколко минути и да дадете допълнително загряване, така че маслото да достигне работна температура.