Развитието на автомобилната индустрия през последното десетилетие върви в една посока – колите стават все по-сложни и компютъризирани. Всяко превозно средство сега е осеяно със сензори, натъпкано е със стотици или хиляди компютърни чипове и се управлява от софтуер.
Какви ще бъдат последствията от компютъризираните автомобили за автосервизите? Все още този въпрос сякаш не е на дневен ред, но може да се окаже проблем съвсем скоро. Най-вече за сервизите и за хората, които работят в тях.
Според американската компания Focus Advisors - консултантска фирма за сливания и придобивания, която проследява индустрията, тенденцията е за спадане на броя на автомобилните сервизи. Само през 2021 година 327 независими автосервиза в САЩ са били ликвидирани като такива. И вече има значително по-малко места, където да се ремонтират коли, отколкото преди пет години.
Според данни от индустрията ако действащ и сега сервиз през 2016 г. е обслужвал 225 превозни средства за определен период, сега са 246 за същия. Проблемът се влошава от доставките на компютърни чипове и авточасти, както и от недостигът на специалисти. Ремонтът на автомобили е отнемал средно 2,1 дни повече през 2021 г., отколкото през 2019 г., според компанията CCC Intelligent Solutions, която продава софтуер на автомобилни и застрахователни агенции.
Рик Уайт, който обучава собственици на автосервизи чрез своята компания заявява, че проблемът само ще се задълбочава: „За 10 години виждам много по-малко сервизи и много повече хора, които търсят сервизи“. Проучване в индустрията, направено в края на миналата година установява, че 96 процента от сервизите съобщават за закъснения в ремонтите.
Не по-малко важен е въпросът и с обучението на хората в тях, защото трябва да се запознаят с новите технологии в автомобилите. Това е разход. Някои марки превозни средства могат да бъдат обслужени само със специализирани инструменти и вече със специфичен за тях софтуер заради много вложени системи. А те, освен че са сложни, струват и скъпо. Което е непосилно за по-малките сервизи като цяло да се преоборудват с техника.
И още една тенденция има в САЩ - проучване от 2019 г. установява, че почти половината от собствениците на автосервизи са на 60 или повече години. А 30 процента от тях смятат да напуснат индустрията до 2024 г., защото не искат да влагат пари в ново оборудване. А това означава закриване. В същото време в страната има недостиг на млади специалисти заради ниските начални заплати. Като цяло тенденцията в САЩ е традиционният автосервиз да изчезва. Но тази тенденция ще завладее и останалите държави. Въпрос на време е.
Същевременно агенция Reuters съобщи, автомобилните производители ще удвоят разходите за електромобили и батерии до 1,2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства, заедно с батериите и суровините за подпомагане на това производство.
Публикуваните нови цифри за инвестиции в EV превъзхожда предишните оценки и удвояват последните изчисления от само преди година. Автомобилните производители прогнозират производството на 54 милиона електрически превозни средства с батерии през 2030 г., което представлява повече от половината от общата продукция на автомобили. А наличието на толкова електрически коли означава и необходимост от хора, които да ги обслужват – с нови знания и оборудване.