Най-малко една станция за зареждане на електромобили на всеки 60 километра главни пътища до края на 2025 г. - както знаем това е основната цел, заложена в законодателството на ЕС за алтернативните горива, което се преразглежда в Европейския парламент след актуализацията на Европейската комисия. Изглежда обаче този път евродепутати няма да се ограничат само с определянето на цели пред държавите, а ще има и наказания за тези, които не се справят.
Според германския "Шпигел", разпоредбата ще бъде придружена със система от санкции, която да се прилага към държавите, които изостават с инфраструктурата. Този ход се счита за необходим, защото именно наказанията са най-лесният начин за преодоляване на бариерите, които в голяма част от случаите са просто бюрократични.
В сега действащия текст е записано, че в края на 2020 г. на Стария континент е трябвало да има 677 000 зарядни хъба. Вместо това обаче са инсталирани 377 000, което е с цели 300 000 по-малко. Според създателите на законопроекта, някои държави-членки „просто не са представили национални стратегически планове“. Поради това комисията по транспорт в Европейския парламент определи нова крайна дата на изтичане на срока – 2024 г. И за да не се допускат същите грешки като в миналото, са предвидени глоби.
Засега няма точна яснота за техния размер, но се споменава 1000 евро за всяка колонка за зареждане по-малко от определеното. Санкции ще има и срещу операторите на зарядни станции, които не гарантират всички необходими услуги и не извършват адекватна поддръжка на терминалите.
Следващите стъпки са текстът с промените да влезе този месец в пленарната сесия на Европейския парламент и след това, ако бъде одобрен, в Съвета на Европейския съюз. Това ще бъде последвано от тристранен диалог и евентуално обсъждане във всички държави-членки заедно със забраната за спирането на продажбите на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели след 2035 г. Ясно е обаче, че ЕС изпраща силно и ясно послание – няма да се допускат повече забавяния при електрификацията.