IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-аеродинамичните коли на света

Битката между производителите става все по-оспорвана

Заострени форми, дълги и неуловими опашки, обработени колела, виртуални огледала, плоски дъна и специални „въздушни мехурчета“, създадени пред и зад автомобила. Това са само част от съставките, използвани от производителите за създаване на все по-аеродинамични автомобили, тоест на коли, способни да се движат във въздуха с минимално възможно триене и максимална ефективност.


аеродинамика


Аеродинамиката отново е на мода в автомобилния свят след бума през 70-те и 80-те години, особено с масовото навлизане на електрически автомобили, които търсят максимална гладкост, за да увеличат своята автономност. Последният пример е на електрическия Ioniq 6, който с коефициент Cx от 0,21 излиза на пазара като най-аеродинамичният Hyundai. Пробегът му, според хомологационния цикъл WLTP, е 614 км.

Няколко производители на автомобили наскоро започнаха нещо като дистанционно предизвикателство да произведат най-аеродинамичния модел. За да разберем обаче кой има най-аеродинамичната кола в света, трябва да бъдат съставени две класация. Първата се отнася до Cx, т.е. „коефициентът на аеродинамично съпротивление", а втората – до SCx или „аеродинамичната съпротивителна повърхност", която също взема предвид предната повърхност на автомобила.


аеродинамика

Lightyear 0 е шампион по аеродинамика сред серийните модели.

Нека започнем от Cx, или „коефициент на аеродинамично съпротивление" (Cd на английски, Cw на немски), който е най-известен и се рекламира от производителите. Тази стойност вече предлага много добра индикация за това колко колата е в състояние да пробие във въздуха, като най-ниското число показва най-доброто представяне. Това число определя аеродинамичното съпротивление на автомобила и следователно ефективността на неговата форма, независимо от размера.

В тази класация, доминирана от електрически автомобили, печели Lightyear 0 - нов нидерландски седан, задвижван от батерии, който благодарение на внимателна работа в аеродинамичния тунел успява да получи Cx от само 0,175 - абсолютен рекорд сред колите в производство- Този модел вече се продава, но струва 250 000 евро.


аеродинамика


Втори в класирането е Mercedes-Benz EQS 450+ (на снимката) - електрическият флагман на германската марка, който показва Cx от 0,20 и така изпреварва Tesla Model S и китайския NIO ET7 – и двата с резултат от Cx 0,208. Непосредствено зад тях се нареждат Hyundai Ioniq 6 и Lucid Air на 0.21. Следват Mercedes-Benz A-Class (седан) и Porsche Taycan Turbo - по 0,22.

Ако в класацията бъдат включени и концептуални модели, които се много близко до серийни автомобили, откриваме още впечатляващи резултати. Mercedes Vision EQXX, който показва как ще изглежда следващия високоефективен електрически супер-седан, има рекорден Cx от 0,17, докато американският Aptera EV (който има три колела технически не е автомобил) обещава Cx от само 0,13 в производствената ки версия, която все още се очаква на пазара.


аеродинамика

Mercedes Vision EQXX е подчинен изцяло на аеродинамиката, но не е сериен модел и затова участва извън красирането-.


Сега стигаме до още по-индикативната стойност на SCx (CdA на английски и CwA на немски), която в квадратни метри изразява „аеродинамичната съпротивителна повърхност" (наричана още „аеродинамичен коефициент на проникване") и се получава чрез умножаване на Cx по предната повърхност на автомобила (Cx x H). Отново, колкото по-нисък е SCx, толкова по-добра е способността на средата да прорязва въздуха. Това второ класиране, базирано на официалните данни за предните повърхности, като то леко променя позициите на моделите.

На първо си остава Lightyear 0 с 0,35 кв. метра, но втори и трети са Ioniq 6 и Lucid Air с равен резултат – 0,46 кв. м. Следват Mercedes-Benz A-Class (седан) и Tesla Model S – 0,48, Mercedes-Benz EQS 450+ - 0,50 кв.м., Porsche Taycan Turbo - 0,51 кв.м. И NIO ET7 0,52 кв.м.


аеродинамика


Рекордните резултати идват от двата автомобила, които са извън класирането, а именно Mercedes Vision EQXX и Aptera EV (на снимката). Германският модел е близо до лидера със SCx от 0,36, докато американският триколесен автомобил е непобедим - SCx от 0,26 кв.м.


0 от 500