В продължение на повече от седем години и 100 000 км, един хибрид на Toyota например, все още е непретенциозния работен кон, какъвто е замислен от Toyota. Е, екстериорът носи белезите от драскотини и леки удари, а салонът е богат колаж от петна и износена пластмаса, но колата продължава да служи вярно на собственика си.
Обикновено стойността при продажбата на такъв уморен, но оперативно стабилен автомобил би следвало да е нищожна в сравнение с цената на нова Toyota. Оказва се обаче, че в Страната на изгряващото слънце, нещата не стоят точно така.
Това е странно второ и трудоемката технология е в основата му. Недостигът на полупроводници в световен мащаб остава неразрешен, заедно с по-широкото прекъсване на производството на други компоненти и доставките, подсигуряващи процеса, като това към днешна дата важи особено много за алуминия. Като резултат, ако клиент поръча чисто нова Toyota, то тя ще пристигне най-рано след 13 месеца, ако има късмет.
Така цената на употребяваната Toyota се покачва, при това неимоверно. Един сингапурски стартъп, който използва AI (изкуствен интелект) за изчисляване на стойността на употребявани автомобили изчислява, че преди това употребяваните автомобили в Япония се предлагат главно на родна земя, то през последните 12 месеца са изнесени 1.2 милиона автомобила, като Русия е основния пазар въпреки инвазията ѝ в Украйна.
Затова и цената на стара Toyota е десетократно по-висока в Япония. А изкуственият интелект, който прави прогноза и за бъдещето на тази тенденция, казва, че технологиите или по-скоро липсата им на пазара, могат да разстроят още повече японския автомобилен бизнес.