fallback

Шефовете на Stellantis и Renault притеснени за електрификацията

Опасенията на Карлос Тавареш и Лука де Мео са свързани с цените, инфраструкурата и свободата на движение

Забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили в Европа през 2035 г. е надвиснала като сянка над автомобилната индустрия и с нейното приближаване все повече се увеличават скептичните мнения. Все по-често се чуват и такива от ръководители на най-големите производители в света, сред които са Лука де Мео и Карлош Тавареш, управляващи концерните Renault и Stellantis.

В интервю за френския вестник Le Parisien двамата не пропуснаха да подчертаят сложността на прехода към изцяло електрически превозни средства и да изразят опасенията си, тъй като вече компаниите им се сблъскват с огромни проблеми. И те се свързани не толкова със самото производство, колкото с енергетиката и инфраструктурата.

На първо място, разбира се, е проблемът с разходите. Самото решение за забрана на двигателите с вътрешно горене е „спуснато отгоре“ на производителите, без да бъдат взети под внимание многобройните проблеми. И най-вече тези, свързани с цената на електрическите автомобили.

„Ако електрическите превозни средства са скъпи, те ще бъдат елитарни, средната класа няма да има достъп до тях и ще имаме голям проблем със социалната стабилност. В същото време, ако не осигурим достатъчно обеми на производство, няма да има никакъв ефект върху околната среда“, категоричен е Тавареш.

Същото повтаря и Де Мео: „Все още сме във фаза на технологичен пробив, по време на който, по дефиниция, новите продукти са скъпи. Днес привилегированите, които имат средствата, гараж и стенна кутия за зареждане у дома могат да си позволят електрически превозни средства. А останалите?“

Едновременно с това цените продължават да растат заради геополитическата ситуация и липсата на суровини, като не се очаква това скоро да се промени. Това ще увеличи пропастта между тези, които могат да си позволят нова кола, дори и електрически, и тези, които не могат. В същото време Китай се възползва от ситуацията и навлиза на пазара в Европа с модели на по-ниски цени, като техният брой расте непрекъснато. Европейските производители се оказват притиснати до стената и трябва да реагират незабавно – както по отношение на продуктите, така и на цените.

Другият голям проблем, които отбелязват двама от най-важните хора в автомобилната индустрия, са пътищата и инфраструктурата. Това се отнася най-вече за зарядните станции и необходимостта от модернизиране на електрическата мрежа, която ще трябва да ги захранва.

„Имаме работа с инфраструктура, която е една от най-старите в света. В момента да накараш екологично чистите коли да работят е като да пуснеш филм на Netflix на мобилен телефон отпреди 20 години”, коментира Де Мео.

Дори огромен град като Париж, където по-късно този месец ще се проведе едно от най-големите автомобилни изложение в света, е с остарял градски дизайн и той изобщо не е подходящ за експлозията на нова градска мобилност. На това мнение са и двата топ-мениджъра, като те смятат, че използването на електромобил в подобни условия може дори да създаде стрес у хората.

И двамата ръководители са категорични, че концепцията за свобода на движението трябва да остане основна част от живота на хората по време и след завършване на енергийния преход. Има обаче много въпроси, на които все още не може да бъдат намерени отговори. Един от тях, например, е: „Когато имаме само чисти, безопасни и достъпни автомобили, ще продължим ли да оказваме натиск върху автомобила и да му налагаме различни ограничения, както се случва сега?“

fallback
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    Благодарение на бай Ботокс електрификацията се засили много повече от предвиденото ! А тези дето не могат да се справят с електромобилите ги чака бавна и сигурна смърт
  • #21
    Автотехник ( преди 2 години )
    Не харесвам Рено (и все пак името го пиша с главна буква макар да нямам някакво уважение към тази марка).#27 - Краварите от тесла пък масово откриват зарядни станции къде ли не, но не си плащат за потреблението.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Разходите за електростанции са смешно малки в сравнение с бензиностанции и това го доказва Тесла която далеч няма средствата на големите петролни и автомобилни фирми но има над 4 200 станции с над 38 500 колонки от които половината са направени през последните 2 години. Дори в Европа има много повече зарядни от мрежата Ионити която е обединение от ВАГ, БМВ, Мерц, Форд и Хюндай-Киа а те заедно разбира се имат в пъти повече продажби на електромобили в Европа от Тесла
  • #19
    Селинджър ( преди 2 години )
    У Гинци генераторчето на реката ми е малко, Лийфчето ми е евтинко, 24-ка, ама комшиите са с лади и ходят чак до Годеч за тунджа или горе до Петрохан, така че харабията съм АЗ!
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Истината, както винаги, е някъде посредата. Да, има проблеми за разрешаване в електрификацията, но нито са неразрешими, нито трябва да станат изведнъж. Вече се работи по въпроса и нещата вървят добре. Второто са митовете. Тесла ги разбива. Произвежда в огромни количества при скъпи компоненти с нечувана печалба ор 30%. А нито китайците, нито европейските марки могат дори да излязат на печалба. Единствено BYD са на около 2%, всички други - на загуба. Тия двамата просто се оправдават.
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Ти осъзнаваш ли колко каране е 300км на ден. Ако не е по магистрала това са ти над 4 часа на ден. Освен доставчици, които обикновено са със служебна кола (баничарка или бус) или търговски представители (отново със служебна кола или поне служебно гориво) други не се сещам
  • #16
    до 17 ( преди 2 години )
    Първо ще ми дадеш жена ти за няколко месеца. А после може и дъщерите, ако имаш.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    8ми, ела, заповядай да ми сложиш фотоволтайк. Живея в къща, давам ти целия покрив. Инвестирай ти, на мен ми плащай наем за площа. Ще се разберем. Освен думи, искам и дела.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Отделно издръжката на къща е по-висока отколкото на апартамент. А от тока ще печелиш ако регистрираш фирма, плащаш й данъци и подаваш данъчна декларация
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Кокошарник в забутано село е много евтино така е. Но ако работиш в София или друг голям град не те устройва. А под 50 км от София само читав имот в момента ти е 100к лв. Имот с къща за основен ремонт ти започва от 150. След ремонта и електрификацията ако слезеш под 300к си герой. Та кое точно е по-евтино от панелката?
fallback
Последни