fallback

Шефовете на Stellantis и Renault притеснени за електрификацията

Опасенията на Карлос Тавареш и Лука де Мео са свързани с цените, инфраструкурата и свободата на движение

Забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили в Европа през 2035 г. е надвиснала като сянка над автомобилната индустрия и с нейното приближаване все повече се увеличават скептичните мнения. Все по-често се чуват и такива от ръководители на най-големите производители в света, сред които са Лука де Мео и Карлош Тавареш, управляващи концерните Renault и Stellantis.

В интервю за френския вестник Le Parisien двамата не пропуснаха да подчертаят сложността на прехода към изцяло електрически превозни средства и да изразят опасенията си, тъй като вече компаниите им се сблъскват с огромни проблеми. И те се свързани не толкова със самото производство, колкото с енергетиката и инфраструктурата.

На първо място, разбира се, е проблемът с разходите. Самото решение за забрана на двигателите с вътрешно горене е „спуснато отгоре“ на производителите, без да бъдат взети под внимание многобройните проблеми. И най-вече тези, свързани с цената на електрическите автомобили.

„Ако електрическите превозни средства са скъпи, те ще бъдат елитарни, средната класа няма да има достъп до тях и ще имаме голям проблем със социалната стабилност. В същото време, ако не осигурим достатъчно обеми на производство, няма да има никакъв ефект върху околната среда“, категоричен е Тавареш.

Същото повтаря и Де Мео: „Все още сме във фаза на технологичен пробив, по време на който, по дефиниция, новите продукти са скъпи. Днес привилегированите, които имат средствата, гараж и стенна кутия за зареждане у дома могат да си позволят електрически превозни средства. А останалите?“

Едновременно с това цените продължават да растат заради геополитическата ситуация и липсата на суровини, като не се очаква това скоро да се промени. Това ще увеличи пропастта между тези, които могат да си позволят нова кола, дори и електрически, и тези, които не могат. В същото време Китай се възползва от ситуацията и навлиза на пазара в Европа с модели на по-ниски цени, като техният брой расте непрекъснато. Европейските производители се оказват притиснати до стената и трябва да реагират незабавно – както по отношение на продуктите, така и на цените.

Другият голям проблем, които отбелязват двама от най-важните хора в автомобилната индустрия, са пътищата и инфраструктурата. Това се отнася най-вече за зарядните станции и необходимостта от модернизиране на електрическата мрежа, която ще трябва да ги захранва.

„Имаме работа с инфраструктура, която е една от най-старите в света. В момента да накараш екологично чистите коли да работят е като да пуснеш филм на Netflix на мобилен телефон отпреди 20 години”, коментира Де Мео.

Дори огромен град като Париж, където по-късно този месец ще се проведе едно от най-големите автомобилни изложение в света, е с остарял градски дизайн и той изобщо не е подходящ за експлозията на нова градска мобилност. На това мнение са и двата топ-мениджъра, като те смятат, че използването на електромобил в подобни условия може дори да създаде стрес у хората.

И двамата ръководители са категорични, че концепцията за свобода на движението трябва да остане основна част от живота на хората по време и след завършване на енергийния преход. Има обаче много въпроси, на които все още не може да бъдат намерени отговори. Един от тях, например, е: „Когато имаме само чисти, безопасни и достъпни автомобили, ще продължим ли да оказваме натиск върху автомобила и да му налагаме различни ограничения, както се случва сега?“

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Бъдещето е на големите редови дизели с 6 цилиндъра и над 3000 кубика. Те имат голям ресурс, икономични са, и много приятни за каране. Работят гладко, без вибрации и имат голям въртят момент в ниските обороти което е най важното за един автомобил. Само *** си мислят че конските сили са най важни и че е "готино" бензинов двигател да се форсира до над 5000 оборота за да върви като хората. Не. Истината е дизел. Повече от 2500 оборота не ти трябват.
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    на стари години докато си играят на руска рулетка baby boomers почнаха да пълнят памперсите и много се разсмърдя в европа лошото е че мислят да гасят лампата и няма да има кой да затвори вратата и ще стане мазало така че не време за електрички ами да помислим как да изолираме зелените и глобалистите в места с медицински грижи и наблюдение че нарсатри години нещо много се разпищовиха и ще върнат човечеството в каменната ера
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    А блок със 100 апартамента къде ще си разположи панели и батерии?
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Къщата може да, но ако има парите. Само за лично ползване волтаици + батерии ти започва от 20к. Ако искаш и колата да зареждат ще гонят 30к. И сложи електричка за 80+ хил. И откъде средно статистическия българин ще извади 100+ хил лв. Дори за 10 години да ги разсрочи ще гони по 1000лв на месец вноска. При средна заплата1400 лв бруто (нето няма 1100), двама работещи станаха 2200 и издръжка на живота на 3 членно семейство около 2000 лв.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Разбирачите, ГОДИНИ ви повтарям,че всяка къща може да си сложи колектори за топла вода и фотоволтаици, НО ВИЕ още нищо не сте разбрали. Първо се научете да четете, след това оправяйте световните проблеми.А тези юнаци реват, че отиват към фалит.
  • #7
    до 5 ( преди 2 години )
    Да и за това на село като построят нова къща и тя пусне 3 климатика и тока започна да спира през ден. Или всяка втора буря събаря някой стълб. Ще кажеш че имаш предвид село София? Добре! Ела в манастирски ливади да видиш зимата каква дискотека пада. Пък сега като много хора минат от газ на ток съвсем ще е забавление.
  • #6
    Лудория ( преди 2 години )
    Имаш, защото още има газ и коли с ДВГ. Когато всичко стане електрическо, по селата няма да има ток. Защото си е проблем на селото. Гражданята са важни. Повече избиратели на по-малко място. А на село ще минат на коли на дървесен газ.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Е аз какво да направя че в Париж нямат инфраструктура, ние на село си имаме ток по дворовете и ще си ги зареждаме електричките. Ония гражданите да си ползват метрото и рейсовете.
  • #4
    Лудория ( преди 2 години )
    Цените падат, ама никой не се интересува от инфраструктура и производство на достатъчно количество ток.
  • #3
    q ( преди 2 години )
    Времето през което доихте хората приключва. Идеята да продавате китайски части опаковани и ребрандирани работеше 20 години. Е вече няма да работи. Измислихте кризата с чиповете, сега всичко е като бумеранг върху Вас. Да китайците ви избутват от най-апетитният пазар в света, техният. Сега се гответе за същото и в Европа. А мантрата за грижа за хората я оставете, никой който го е грижа не продава бълваща отрова продукция.
fallback
Последни