Забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили в Европа през 2035 г. е надвиснала като сянка над автомобилната индустрия и с нейното приближаване все повече се увеличават скептичните мнения. Все по-често се чуват и такива от ръководители на най-големите производители в света, сред които са Лука де Мео и Карлош Тавареш, управляващи концерните Renault и Stellantis.
В интервю за френския вестник Le Parisien двамата не пропуснаха да подчертаят сложността на прехода към изцяло електрически превозни средства и да изразят опасенията си, тъй като вече компаниите им се сблъскват с огромни проблеми. И те се свързани не толкова със самото производство, колкото с енергетиката и инфраструктурата.
На първо място, разбира се, е проблемът с разходите. Самото решение за забрана на двигателите с вътрешно горене е „спуснато отгоре“ на производителите, без да бъдат взети под внимание многобройните проблеми. И най-вече тези, свързани с цената на електрическите автомобили.
„Ако електрическите превозни средства са скъпи, те ще бъдат елитарни, средната класа няма да има достъп до тях и ще имаме голям проблем със социалната стабилност. В същото време, ако не осигурим достатъчно обеми на производство, няма да има никакъв ефект върху околната среда“, категоричен е Тавареш.
Същото повтаря и Де Мео: „Все още сме във фаза на технологичен пробив, по време на който, по дефиниция, новите продукти са скъпи. Днес привилегированите, които имат средствата, гараж и стенна кутия за зареждане у дома могат да си позволят електрически превозни средства. А останалите?“
Едновременно с това цените продължават да растат заради геополитическата ситуация и липсата на суровини, като не се очаква това скоро да се промени. Това ще увеличи пропастта между тези, които могат да си позволят нова кола, дори и електрически, и тези, които не могат. В същото време Китай се възползва от ситуацията и навлиза на пазара в Европа с модели на по-ниски цени, като техният брой расте непрекъснато. Европейските производители се оказват притиснати до стената и трябва да реагират незабавно – както по отношение на продуктите, така и на цените.
Другият голям проблем, които отбелязват двама от най-важните хора в автомобилната индустрия, са пътищата и инфраструктурата. Това се отнася най-вече за зарядните станции и необходимостта от модернизиране на електрическата мрежа, която ще трябва да ги захранва.
„Имаме работа с инфраструктура, която е една от най-старите в света. В момента да накараш екологично чистите коли да работят е като да пуснеш филм на Netflix на мобилен телефон отпреди 20 години”, коментира Де Мео.
Дори огромен град като Париж, където по-късно този месец ще се проведе едно от най-големите автомобилни изложение в света, е с остарял градски дизайн и той изобщо не е подходящ за експлозията на нова градска мобилност. На това мнение са и двата топ-мениджъра, като те смятат, че използването на електромобил в подобни условия може дори да създаде стрес у хората.
И двамата ръководители са категорични, че концепцията за свобода на движението трябва да остане основна част от живота на хората по време и след завършване на енергийния преход. Има обаче много въпроси, на които все още не може да бъдат намерени отговори. Един от тях, например, е: „Когато имаме само чисти, безопасни и достъпни автомобили, ще продължим ли да оказваме натиск върху автомобила и да му налагаме различни ограничения, както се случва сега?“