България има най-големия ръст в продажбите на нови автомобили в целия Европейски съюз, показва актуалната статистика на браншовата организация на производителите АСЕА. За първите осем месеца на 2022 у нас са регистрирани 19,858 леки автомобила, което е ръст от 12.9% спрямо същия период на миналата година. За август новите регистрации са 2480 - ръст от над 30%. Само още три пазара в Европа са с положителна тенденция тази година - Румъния (+5.8%), Латвия (+4.6%) и Кипър (+4.1%). Всички останали европейски пазари са със сериозен спад, като в Норвегия, Финландия, Дания и Литва той е над 20%.
Porsche е една от шепата марки със съществен пазарен ръст тази година - над 9.7%. Добри новини преди очакваното първично публично предлагане на борсата
Впрочем българският ръст не бива да ви подвежда - той просто е постигнат върху много ниска изходна база през 2021.
Най-големите пазари: Германия - 1,643,069 Великобритания - 983,099 Франция - 970,930 Италия - 865,044 Испания - 533,042 Полша - 280,861 Най-малките пазари: Люксембург - 28,501 БЪЛГАРИЯ - 19,858 Литва - 18,387 Естония - 14,371 Латвия - 11,162 Кипър - 7,885 |
България си остава един от петте най-малки пазара в ЕС в абсолютни мащаби, отстъпвайки дори на Люксембург, чието население е десет пъти по-малко. Впрочем данните на АСЕА се отличават чувствително от редовно цитираните от нас данни за регистрациите в МВР - отчасти защото някои марки (примерно Suzuki) не членуват в асоциацията, и отчасти защото подаваните към АСЕА числа обикновено не включват реекспорта.
Като цяло европейският пазар на автомобили е много далеч от нивата от 2018 - последната година, преди новите тестове за емисии, Covid-19 и недостигът на чипове да го разтърсят из основи. В традиционната си извадка на най-продаваните марки в ЕС сме добавили данни за същия период през 2018, за да видите разликата.
Най-продаваните марки автомобили в Европа (ГАЛЕРИЯ):
Американската марка на Stellantis успява да изпревари минимално Mazda за място в Топ 20, но и нейните продажби са намалели значително тази година - с 24% под като цяло слабата 2021. Пазарният дял спада до 1.1%.
През 2018: 117,980 продажби, пазарен дял 1.1%