Феновете на ретро автомобили са особена порода. Повечето от тях се грижат изключително старателно за своите любими машини, издухвайки, както се казва, всяка прашинка от тях. Но такова хоби е не само вълнуващо, но и скъпо. За грижи и поддръжка на един олтаймер отиват доста средства, но за такъв вид автомобили има и други, допълнителни разходи. По-конкретно става дума за данъци. Колко струва притежаването на ретро кола на един германец, ви разказваме сега.
Буквата "Н" в края на комбинацията
За обозначаване на ретро автомобили в Германия се използват регистрационни табели с буквата „H“ в края на комбинацията. Например K-AA 100H. Това обаче не е задължително условие, както ще обсъдим по-надолу в материала. Според някои оценки в страната са регистрирани повече от 477 хиляди такива номера. За да се получи обаче такъв регистрационен номер, германецът трябва да изпълни няколко условия.
Така например възрастта на автомобила трябва да е поне 30 години. Превозното средство трябва да е оригинално и в добро техническо състояние. Някои видове модификации, като инсталиране на предпазни колани или катализатор, не са нарушение на условието.
Никой не гледа работен обем и маса
Федералният данък върху олдтаймерите с "H" номера се плаща от собствениците годишно. за разлика от конвенционалните автомобили, размерът на двигателя, собственото тегло или емисиите не се вземат предвид при олдтаймерите. Така говорим за еднократна и ясно установена сума, която собственикът на автомобилна екзотика трябва да плати - 191,73 евро (мотоциклети - 46,02 евро).
Това има както плюсове, така и минуси. Поради плоското данъчно облагане може да се случи данъкът върху олдтаймерите да е по-скъп, отколкото ако колата е регистрирана по традиционния начин, тоест като се вземат предвид всички горепосочени нюанси.
От октомври 2017 година обаче, олдтаймерите са подчинени на т.нар. концепцията за сезонност. Тя позволява регистрирането на класически автомобили за период от 2 до 11 месеца годишно. За много хора в Германия това е важно, тъй като голяма част от собствениците на автомобили предпочитат да не карат олдтаймерите си през зимните месеци, а да ги държат в топъл гараж.
Голямото предимство на сезонната маркировка "H" е, че данъкът и автомобилната застраховка трябва да се плащат само за периода, в който автомобилът е регистриран. Ако например периодът на регистрация е 6 месеца, тогава данъкът за колата е наполовина, което означава 96 евро.
На общо основание
Собствениците на превозни средства, произведени преди повече от 30 години, не са длъжни да ги регистрират с регистрационен номер "H". Един класически пътнически автомобил може да продължи да се движи със стандартен регистрационен номер.
Освен това има случаи, когато дадено превозно средство не получава номер „H“, защото не отговаря на необходимите изисквания. Но как тогава, питате вие, вървят нещата с данъка върху такива коли?
Всичко е много просто: по отношение на ретро автомобили, които нямат номер „H“, данъкът за стари автомобили не се прилага, тоест ще трябва да плащате, да речем, на общо основание. Някой път, както вече споменахме, това е по-изгодно, но в други случаи - не е.
А ако олдтаймерът е трактор?
Трябва да се отбележи, че не само ретро автомобили в същата Германия са зона на обожание. Германците обичат селскостопанските машини, като сред най-любимите им са тракторите Lanz Bulldog, произвеждани от 1920 до 1960 г. от Heinrich Lanz AG в Манхайм, или дори по-старите Eichers, които за първи път включват двигатели с въздушно охлаждане.
Въпреки напредналата си възраст и при правилна грижа, тези „ветерани на полето” все още могат да обслужват фермите, но сегашната им съдба е да блестят на помпозни събития с участието на олдтаймери.
Същите 191,73 евро е и данъкът за трактор, регистриран като ретро возило с "Н" номера. Все пак има шанс един очукан трактор да не бъде обложен с данък. За да направите това, тракторът трябва да има бяла регистрационна табела със зелени букви и цифри (същите знаци за линейки, селскостопански ремаркета, ремаркета за лодки и планери). Но тракторът, в този случай, е разрешено да се използва само за селскостопански цели.
Данъкът за ремаркето зависи от теглото му
Германците са законосъобразен народ и за тях е свещен дълг да плащат транспортния данък. Според Федералното министерство на финансите между януари и ноември 2018 г. общите данъчни приходи възлизат на около 8,5 милиарда евро.
Парите отиват, наред с другото, за развитие и запазване на пътната инфраструктура. Но тъй като данъчните приходи в Германия не е необходимо да се използват по предназначение, парите могат да отидат и за други проекти.
При изчисляване на транспортния данък върху мотоциклет, автомобил или ремарке се вземат предвид различни фактори. Например, за ремарке общото допустимо тегло е критично. Колкото по-високо е то, толкова по-висок е данъкът за ремаркето.