От 2022 година вече навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. В повечето държави от съюза, включително и в България, това отдавна е факт, но много хора все още не са наясно с характера на промяната.
Кодът Е10 се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии. Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него. Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.
Някои европейски страни скачат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол. Високото му съдържание увеличава корозията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.
Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата. Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила. За разлика от бензина обаче, етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.
За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.
Всички модели, за които не се препоръчва Е10 (ГАЛЕРИЯ):
Японската компания декларира, че подходящи за Е10 са следните модели:
- Mazda6 от 2002 насам
- Mazda2 от 2003 насам
- Mazda3 от 2003 насам
- Mazda5 от 2004 насам
- MX-5 от 2005 насам
- RX-8 от 2002 насам
Всички кросоувъри на компанията от сериите СХ са подходящи за Е10.