Климатикът в колата не винаги се използва от водача. Някои пътници не харесват сухия студен въздух, идващ от недрата на тази система. Случва се той да изпраща неприятни миризми, които се получават във влажната среда на неговия охладител. Затова много шофьори отварят прозорци и проветряват салона по време на шофиране. Защо този метод не винаги се счита за правилен?
Климатикът харчи по-малко гориво
Често шофьорите изключват климатика с надеждата да спестят гориво. Експериментите обаче показват, че карането с отворени прозорци е по-скъпо от тази гледна точка. При отворени прозорци се нарушава аеродинамиката на автомобила, създават се турбуленции в страничните зони, които образуват места с ниско налягане, а те пречат на свободното протичане на потока. Вихрушките забавят колата и я карат да използва повече енергия, за да поддържа плавно движение. Разходът на гориво се увеличава и дори може да надхвърли разхода на автомобил с работещ климатик.
Проучвания на германски автомобилен клуб ADAC показват, че при Skoda Octavia климатикът изразходва 0,43 литра бензин на час. В същото време, според други експерти, увеличението на разхода на автомобил от компактен клас при движение с отворени прозорци със скорост 120 км/ч е приблизително 0,5 л/ч. Така спестяванията са нулеви. Ако карате по-бавно и не ускорявате над 90 км/ч, тогава спестяващият ефект е налице, защото колата трябва да харчи по-малко енергия, за да се бори с турбуленциите.
Ако отворите прозорците, тогава консумацията нараства с около 0,1 литра на час. Такава вентилация обаче генерира течение, което води до локална хипотермия на тялото на водача или пътника. Отворените прозорци могат лесно да причинят настинка, при това не само на децата.
Климатикът се поврежда, ако не работи
Климатикът в колата трябва винаги да работи, а бездействието му води до технически неизправности. Ресиверът-сушилня, термостатният вентил, кондензаторът, изпарителят и компресорът работят благодарение на потока на фреон, който циркулира заедно с маслото. След това вътрешните части се смазват и поддържат в работно състояние. Ако устройството не е включено, тогава дългосрочният престой води до изсъхване на смазката, стагнация на хладилния агент и частично намаляване на налягането в системата. Фреонът ще изтече в атмосферата и оборудването ще ръждясва.
Затова климатикът винаги трябва да се използва, за да спести ресурса си, в противен случай просто ще се счупи. А това обикновено води до скъп ремонт. Освен това, ако не работи дълго време, в изпарителя на климатика се появяват неприятни миризми. Там се размножават патогенни микроби, гъбични спори и вредни частици плесен. Ако включвате климатика не постоянно, а периодично, тогава в моменти като този въздушният поток издухва патогени и провокира респираторни заболявания. Известно е дори белодробното заболяване - „легионелоза“, причинено от мръсен климатик. Ето защо, ако климатикът не се включва дълго време, трябва да се дезинфекцира и почисти.
Изгорели газове и прах
Основният проблем на отворените прозорци е, че на пътя се натрупва голямо количество прах и фини частици, които представляват заплаха за хората. Гумени частици от гуми, продукти от изгаряне на гориво, сажди и други вещества се утаяват върху асфалта и крайпътните пътища и се взривяват от вятърни течения. Пътният прах съдържа карциногенни, които причиняват рак.
Изгорелите газове са не по-малко опасни. Те включват азот, водна пара, въглероден диоксид, както и токсични примеси от въглероден оксид, алдехиди, серен диоксид, сажди, бензапирен и други химикали в резултат на лошо изгаряне на гориво. Въглеводородите се окисляват от слънчевата светлина и образуват токсични съединения, които влияят неблагоприятно върху функционирането на горните дихателни пътища и водят до обостряне на хронични заболявания. Опасността от въглероден оксид е, че няма вкус и мирис, но при висока концентрация причинява замаяност, главоболие, гадене и може да доведе до припадък.
По принцип не се препоръчва вдишването на пътен прах и газове. Най-добре е да затворите прозорците в колата, да включите климатика и да поставите добър филтър в купето, който не само задържа праха, но и се бори с газовете. Действието му е подобно на това на военен противогаз.