IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автомобилите на Горбачов – от ЗАЗ-968 до Mercedes-Benz W221

В автопарка на първия и последен президент на СССР има някои интерсни екземпляри

Михаил Горбачов – един от най-значимите политици на 20-век, почина на 30 август на 91-годишна възраст. Той остави трайна следа в световната история, като беше първият и единствен президент на разпадналия се СССР. Той ще бъде запомнен и като инициатор на нов политически курс, наречен „перестройка“. На какви автомобили се е возил лидер от световна величина като Горбачов? Преглед прави Autonews.ru.

 

TASS_17529089-pic_32ratio_900x600-900x600-28114

 

За разлика от много политици, Михаил Горбачов се отнасяше към самите машини без фанатизъм и никога не е имал богат автомобилен парк или уникална колекция от коли (за разлика например от Леонид Брежнев). Освен това, като активен поддръжник на намаляването на привилегиите, той многократно предлагаше държавните служители да ползват по-обикновени машини.

Най-известният автомобил на Горбачов е бронираният ЗИЛ-41052 от 1988 г. Той го наследява от покойния си предшественик Константин Черненко, като автомобилът външно е обновена версия на 114-ия ЗИЛ от ерата на Брежнев. Основната разлика е в така наречената бронирана капсула, изработена от „военна“ стомана.

 

ЗиЛ-41052

 

Тази лимузина е пусната в ограничена серия - само 22 бройки. Всички са сглобени на ръка, а колко са оцелели досега, не е известно. Автомобилът е оборудван със 7,7-литров 8-цилиндров бензинов двигател с мощност 315 к.с. (608 Нм), който работи заедно с тристепенна автоматична скоростна кутия. С тегло от 5,5 тона ускорява до 100 км/ч за 13 секунди.

Бронираното купе, разработено в Курганския машиностроителен завод, може да защити пътника от експлозия на граната. Също така колата е оборудвана с кислородна бутилка, която трябва да издържи два часа, и е монтирана в багажника. Гумите са специални, покрити с вещество, което може да „затегне“ дупките от куршуми. Бронираният ЗИЛ-41052 най-често се използва от Горбачов за командировки в региони с не най-стабилната ситуация. По-късно тази кола се използва от първия президент на Русия - Борис Елцин. Той от своя страна използва лимузината за обикновени пътувания.

 

ЗИЛ-41047

 

За ежедневието из Москва Горбачов използва „обикновена“ лимузина ЗИЛ-41047. Този модел, който започва да се произвежда през 1985 г., също е оборудван със 7,7-литров V8 двигател (315 к.с.). С такъв агрегат и тегло 3,5 тона седемместната лимузина има максимална скорост 190 км/ч, а до 100 км/ч ускорява за 12 секунди. Дължината на автомобила със задно задвижване е 6339 мм с междуосие 3880 мм. Колата е оборудвана с квадратни фарове от Bosch, сгъваема емблема, релефен преден капак, хромирана радиаторна решетка с хоризонтални ламели и гуми от марката Granite, които позволяват движение и без налягане. ЗИЛ-41047 е последната лимузина за лидерите на СССР. В началото на 90-те години властите се ориентират към Mercedes, който ще се използва дълго време.

През 1988 г. Михаил Горбачов е обявен за „Човек на годината“ от списание Time. В същото време седанът Pontiac Grand Prix печели престижната награда „Автомобил на годината“ в САЩ. Според една версия в чест на тези събития General Motors решава да представи този модел на Михаил Горбачов. Възможно е също тогавашният президент на САЩ - Роналд Рейгън, да е дал подобна идея и да е подарил на Горбачов Pontiac Grand Prix.

 

Pontiac Grand Prix

 

Автомобилът е украсен със специални емблеми MG и RG2 на вратите, а GORBY е изписано на регистрационния номер. Pontiac Grand Prix е оборудван с бензинови двигатели с мощност от 140 до 210 к.с. Скоростната кутия е петстепенна механична или четиристепенна автоматична. Въпреки това, поради позицията си, Горбачов не може да приеме такъв подарък от Рейгън за лична употреба и колата е предоставена на музея AZLK.

През 2002 г. обаче заради дългове на завода, колекцията в музея е иззета. Всички автомобили, включително Pontiac Grand Prix, са конфискувани. След това все пак са върнати в музея. Четири години по-късно групата компании „Метропол“ купува на търг имуществото на ОАО „Москвич“. Президентът на групата Михаил Слипенчук решава да дари колит на Московския музей на ретро автомобилите - с изключение на Pontiac Grand Prix, който иска да върне на бившия му собственик Михаил Горбачов.

 

ЗиЛ-4102

 

ZIL-4102 никога не е бил вписан „част от гаража“ на Горбачов, а тази кола никога не е била въведена в серийно производство. Но според слуховете Горбачов е пряко свързан със съдбата на този необичаен модел. Твърди се, че именно той е в основата на идеята за разработване на нов държавен автомобил. Планиран е като заместител на ZIL-4104, а в дизайна са открити характеристики на чуждестранни модели: Rolls-Royce Silver Spirit, Volvo 760 и Cadillac Fleetwood Limousine.

В същото време е решено да се оборудва със стар 7,6-литров V8 двигател с мощност 315 к.с. и автоматик с 3 скорости. За да намалят теглото, инженерите използват фибростъкло, от което са направени покривът и подовите панели, капакът на багажника, както и броните. Четириместният ZIL-4102 получава многозонов климатроник, първокласна аудио система с десет високоговорителя и истински гласов асистент, който докладва за техническото състояние. Интериорът е тапициран с кремава кожа и велур.

В завода Лихачов са сглобени само два тестови автомобила в черно и златисто. Според слуховете сред служителите прототипите са получили неофициални имена „Миша“ и „Раиса“ (б.р. съпругата на Горбачов). Тези две коли най-накрая са показани на Михаил Горбачов. Но по някаква причина той не ги харесва, или може би просто е уплашен от възможните разходи за организиране на производството. В резултат на това проектът е анулиран.

 

Mercedes-Benz W221

 

През последните години на своето управление Михаил Горбачов пътува в Mercedes-Benz W221, който се произвежда от 2005 до 2013 г. Именно на тази кола в началото на април 2015 г. бившият политик попадна в малка катастрофа на улица Куусинен в Москва. Тогава водач на Рено като вижда кортежа на Горбачов, движещ се в насрещното платно, не е имал време да се престрои. Скоростта в момента на сблъсъка е била ниска, а в резултат на инцидента няма пострадали. Самите автомобили са с леки щети.

Преди Горбачов да застане начело на СССР, той е използвал ЗАЗ-968 с въздушно охлаждане и 1,2-литров бензинов двигател (42 к.с.). Агрегатът работи в комбинация с четиристепенна механична скоростна кутия. Интериорът на автомобила е тапициран с изкуствена кожа.

 

ЗАЗ-968

 

Когато заема поста ръководител на ЦК на КПСС Горбачов получава „Чайка“ (ГАЗ-14) със специален ярък интериор. Раиса Максимовна използва тази кола в по-голяма степен за собствените си цели. И въпреки че „Чайката“ е много по-комфортна от „Волга“ (ГАЗ-24), която се използва от семействата на функционерите в по-ниското ниво на КПСС, първата дама не е недоволна от тази кола.

Виктор Кузовлев, бивш началник на личната охрана на Горбачов, който в различни периоди е работил с висшето ръководство на СССР, припомня в книгата си, че Раиса е имала страст към автомобилите. Първата дама е изисквала при посещенията си в чужбина да се вози в съветски лимузини с личен шофьор. И те са доставяни до всеки град в командировка със самолет.

 

RIAN_1297331.HR-pic_32ratio_900x600-900x600-92378

 

Според книгата на Кузовлев именно Раиса е внушила корпоративната традиция на Горбачов, в нарушение на всички протоколи за сигурност, да спира кортежа насред улиците за спонтанна комуникация с обикновените хора. Според спомените на офицера охраната е действала при подобна импровизация трудно. Кузовлев дава пример как в Париж и Япония служителите на 9-то управление на КГБ буквално трябва да проправят път през тълпата с ръце.

 

 

0 от 500