IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Панорамен покрив – предимства и недостатъци

Това е ефектен детайл, но имате ли нужда от него?

Едно от нещата, на които автомобилните производители обръщат сериозно внимание, е външния вид на колите. Всяка компания се опитва да направи нещо уникално и необичайно, а сред козовете в тази посока е наличието на панорамен покрив. Това е едно от ефектните предложения за „красота“, което се използва от инженерите и дизайнерите. Но доколко е необходимо?

 

fixed1480x800_592c2ed8be4c2db3b80dbb86dbe42746

 

В миналото нямаше панорамни покриви, а в някои коли се предлагаше люк на тавана, наричан още шибидах. За да влиза въздух и вентилацията да стане по-добра. А и като допълнение в дизайна за красота, разбира се. С течение на времето шибидахът непрекъснато растеше и се стигна до прерастването в панорамен покрив. Който и сега е опция, която се предлага в някои от съвременните автомобили. Особено тази тенденция се наблюдава в премиум сегмента и присъства в концепциите с футуристичен дизайн за бъдещето.

Стандартното панорамно остъкляване е фиксирано и не може да се контролира. То безспорно дава друго усещане за външния вид на автомобила и позволява на пътниците да се насладят на гледки и като цяло създава уникална атмосфера в колата. В по-скъпите модели е възможно да се монтират панорамни люкове, които се отварят. По този начин се получава ефектът на кабриолет с вентилационна функция.

 

fixed1480x800_e76c3c4337c04bc57341fdf3750c506e

 

Ако панорамният покрив е стандартен, то колата първоначално е проектирана и изчислена за използването му. Инженерите са преценили безопасността на използването на материалите, потенциални аварии и здравината на конструкцията. Друга особеност е, че стъклото на панорамния покрив не се разпада на малки фрагменти при повреда.

Да се върнем на стария люк (шибидах) - още тогава имаше „за“ и „против“. Неодобрението беше най-вече заради опасения от протичане на вода при дъжд, но също така и страх от лесно проникване в купето при евентуална кражба. И за панорамния покрив на пръв поглед може да се мисли по подобен начин, но не трябва да се забравя факта, че технологиите и изработката вече са на съвсем друго ниво.

 

shibidah

 

За разлика от изцяло подвижния покрив, каквито имат кабриолетите, панорамният не намалява пространството на автомобила, не влияе върху размера на задните седалки и обема на багажното отделение.

Сред недостатъците може да се посочи високата топлопроводимост на материала, което означава, че през зимата топлината ще напусне по-лесно кабината, а през лятото ще се задържа. Получава се и натрупване на влага върху стъклото. Но и това не е толкова голям проблем в днешно време при наличието на достатъчно мощни климатици.

Цената на самите автомобили с панорамен покрив е по-висока, а и когато се стигне до ремонт, неговата сложност и инвестициите са по-големи.
В крайна сметката, както при повечето подобни решения в автомобилите, има привърженици и противници. Всичко е въпрос на личен избор и финансови възможности.

 

 

0 от 500
  • #5
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Мааанииии беегиииииии ... Трябваше да залепя тапети отгоре, че когато пътувам в жега ми свети и ми изгаря връта ... ужаз е!
  • #4
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Смех ( преди 1 година )
    Отделно отнема от пространството за главите, което е проблем.
  • #3
    21 rate up comment 1 rate down comment
    Fury ( преди 1 година )
    Да, ама си е кеф да отвориш шибидаха при залез слънце или напролет и да усещаш движението на въздуха наоколо без да духа вътре. При отваряне на странично стъкло въздухът влиза в купето и е неприятно, при шибидаха не се усеща това завихряне. Всички коли които съм имал задължително са с люк! Има и други такива като мен :)
  • #2
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не виждам изреден един важен недостатък. Панорамния покрив с теглото си вдига центъра на тежестта на автомобила допълнително нагоре! За седан може и да не е особено важно, но за SUV...
  • #1
    9 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Раздрънкват се водещите релси,а при определени модели има само надупчена щора през която пак пече слънце и лятно време е АД.Ненужно от всякъде.