IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли и колоездачите да се контролират като шофьорите?

Някои държави вече планират изравняване на отговорностите при смърт на пътя

Нарастващият брой на велосипедистите в световен мащаб е част от мобилното бъдеще, а на дневен ред излиза един въпрос – трябва ли колелетата да се третират като автомобили в Закона за движение по пътищата със съответните права и отговорности?


63374fd9aef724647e61153.jpeg


Поводът за такава дискусия идва от Великобритания, където транспортният министър Грант Шапс обяви, че с цел подобряване на безопасността подготвя законопроект за изравняване на отговорността за велосипедистите и водачите на автомобили в случай, че хора загинат при катастрофа по тяхна вина, информира Daily Mail. Шапс иска безразсъдното колоездене да се третира по същия начин като опасното шофиране

А причината за инициативата на министър Шапс е смъртен случай от 2016 г., когато 18-годишният тогава Чарли Алистън блъска на улица в Лондон 44-годишната майка на две деца Ким Бригс и я убива. Според британските закони при смъртен случай на пътя шофьор може да влезе в затвора до живот, но за велосипедист присъдата е ограничена до две години. Алистън е вкаран зад решетките само за 18 месеца, защото не съществува закон, който да го обвинява в еквивалента на причиняване на смърт при опасно шофиране.

Прокурорите трябваше да разчитат на Закона за престъпленията срещу личността от 1861 г., предназначен да обхваща престъпленията с конски каруци, за да осигурят присъда за причиняване на телесна повреда чрез „безразсъдно или яростно шофиране“.

„Не виждам причина, поради която велосипедистите могат да нарушават правилата за движение, знаейки, че ще им се размине - заяви Грант Шапс. – Нуждаем се от велосипедния еквивалент на смърт при опасно шофиране, за да запълним пропуски в закона и да внушим на велосипедистите истинската вреда, която могат да причинят, когато скоростта се комбинира с липса на грижа. Това е пропуск в закона, който трябва да бъде запълнен. Колкото повече хора карат велосипед, тези неща ще се случват по-често.“

 

7ba86962.jpg

 

Нарушенията, извършвани най-често от британците с колела, са превишена скорост, преминаване на червен светофар и каране по пешеходни пътеки. През 2019 г. по пътищата на Великобритания са загинали 470 пешеходци, през 2020 г. по време на пандемията - 346. Само няколко случая през последните години са свързани с велосипеди, но Шапс добавя, че дори „един загубен живот е твърде много“.

Не бива да се подминава и перспективата, макар и не толкова близка, с все по-масовото разпространение на електрическите велосипеди, които развиват много по-голяма скорост от традиционните и така стават още по-опасни.

Ако през есента законопроекта на министър Шапс бъде приет, това може да доведе до необходимостта от регистрация и застраховка на велосипедите. Така Великобритания ще стане втората страна в света след Северна Корея, която има задължителна регистрация на велосипеди.

У нас наскоро имаше инцидент - на 11 август велосипедист блъсна майка с бебешка количка на алея в столичната Борисова градина и след това избяга. Количката се преобърна, а двумесечното бебе с черепно-мозъчна травма бе настанено в болница. Също така през май 2018 г. 24-годишен мъж блъсна с колело момиченце на година и осем месеца в Южния парк в София и също избяга. След удара кракът на детето бе счупен на няколко места.

 

0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Задължително. Голяма част от тези са надути пуйки, които си мислят, че всички са им длъжни. Важи и за тротинетките.
  • #6
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    и задължително гражданска отговорност винетка и предпазна каска
  • #5
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    4-ти, всъшност в цивилизованите страни, ел. влеосипеди (педелек), които равзиват над 25км/ч подлежат на регистрация (получават номера) и ГТП. Нямат право да се движат по вело алеи и се третират като пълноправни участници в движеието. Същото важи и за тротинетките. И такива недоразумения като "Емили" е излишно казавам, какво би им се случило.
  • #4
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези които хвърчат с мощните електрически велосипеди и минават откъдет им падне на пътното платно трябва да бъдат спряни преди да се размажат по асфалта, а скъпите им велосипеди отнемани.
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Глупав въпрос от хора, които очеизвадно не познават правилника, но е пряко отражение на шофьорите от едини години насам. Въпроса е да се контролират и те и скутери, тротинетки. 2-ри, в Германия, за да може детето да ходи с колело на училише (3-ти клас) минават изпит дали познава елементарните правила + полицая гледа колелото дали отговаря на изискванията - фар, светлоотразители. А чат пат седят и пред училишатата и контролират и раздават "честитки" за родителите.
  • #2
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Всеки участник в движението, който вдига с техническа помощ по-висока скорост от пешеходците, трябва да знае правилника за движение и да съответните отговорности - пиян, дрогиран, с висока скорост. Това се отнася не само за велосипедисти, но и за тези с тротинетки, моноцикли, ролери... Дори децата трябва да минават някакъв държавен глокс преди да бъдат пуснати да карат велосипеди и ролери...
  • #1
    12 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Абсолютно задължително