Новината за създаване на българска хиперкола, напълно очаквано, раздели публиката. Мнозина приеха твърденията за измислица, появила се в медиите и побързаха да се нахвърлят на автора на проекта. Появиха се твърдения, че обявената за почти готова фабрика в Туховица, в която трябва да се произвежда автомобила, изобщо не съществува. Имаше и такива, които поздравяваха създателя на ALIENO за смелостта му да пробва подобно нещо. Затова и потърсихме самия Ахмед Мерчев, който разкри докъде е стигнал с проекта си.
- Доколко реално е създаването на такъв автомобил у нас?
- Нещата са или истина, или неистина. Средно положение няма. Това, което сме обявили на сайта преди няколо дни, е истина. Това не са празни приказки.
- Откъде идва финансирането на проекта?
- От другите мои бизнеси, свързани с разработка на електроника и софтуер за обработка на металообработващи и роботизиращи машини. Най-големият инвеститор в ALIENO съм аз. Към каузата съм привлякъл мои приятели и колеги. Със собствени сили и средства развиваме проекта по фабриката и покупката на машини.
- Защо никъде няма снимки на фабриката?
- Ние сме в начален етап на строеж. Има една стара сграда, която ремонтирахме, но за самото производство в момента сме в етап на строеж на 14 000 кв. м. производствени халета.
- А защо 4 години, след като анонсирахте първия си автомобил, все още няма нито една бройка от него, а всичко е само на хартия?
- Ако целта ми беше да направя един прототип и всичко да приключи до там, отдавна да го бях направил. Ние работим на доста високо ниво и самият прототип изисква дребно серийно производство. Разходите за самото изграждане са високи.
- Но ако имахте прототип, вероятно щяхте да убедите евентуални клиенти за сериозността на проекта...
- Нямаме потребност да убеждаваме някой. Ние първо сме убедили себе си, правим го със собствени пари и на наш риск. Като направим първия прототип, първата серия, тогава ще го рекламираме по-широко на автоизложение - примерно в Женева и на други такива, за да привличаме потенциални клиенти.
- Досега имахте ли реален интерес от хора, които биха инвестирали в покупка на вашия автомобил?
- Да, имаме поръчки, но в момента ги задържаме. Интересът е налице, имаме начални разговори с потенциални клиенти. Просто в момента не потвърждаваме поръчките, докато не стартираме производството.
- Кога очаквате да стане това?
- Зависи кога ще завършим първите производствени мощности, но в период от една до две години. Вече всички производствени машини са купени.
- А имате ли специалисти, инженери, които да са наистина подготвени за такъв проект?
- Да, разработващият екип е ситуиран в София и в Пловдив, като след осигуряване на условия в Туховища, част от екипа ще бъде преместен там. Иначе производствения екип ще бъде обучен на място.
- Къде ще тествате автомобилите?
- Това е най-малкият проблем, нека да стигнем до там да ги тестваме на писта. Има и близки локации, като Гърция, може в Германия, има достатъчно места и условия.
- А откъде ще вземете някои основни компоненти за подобен автомибил, като гумите, например?
- Това е последната ни грижа. Аз съм се заел не да си направя един автомобил за себе си, а да направя автомобилно производство в България. Това не става за един ден и с един милион. За гумите – единственото, което ни върши работа са новите разработки на Мишлен.
- А батериите?
- Това не са плодове, които да си наберем. Батерията е наша разработка. Сглобяването на отделните клетки и електрониката, която ги управлява, плюс самото охлаждане на батерията - всичко това го правим в момента в Туховища.
- Вие самият какво образование имате?
- Електроника и роботика в Техническия университет.
- Какво бихте казали на тези хора, които и вие сам сте прочел, не ви вярват и ви наричат с различни епитети?
- Не сме публична или държавна компания, правим го със собствени пари. Аз съм избрал своя път, по който да вървя, всеки може да си говори каквото си иска, ние полагаме усилия и накрая ще се види резултата. Аз съм на 38 години и осъзнавам какво правя.