Днес има сериозен недостиг на батерии за електрически превозни средства, а разходите за материали като никел и кобалт се увеличават. И все пак световните автомобилни производители виждат бъдещето си в електрификацията на транспорта. Един от тях – Ford, обяви, че ще направи някои промени, за да се приспособи към новите реалности.
Факт е, че електрическите превозни средства представляват нарастващ дял от глобалния пазар на превозни средства и това накара Ford още през март тази година да започне подготовка за разделяне на моделите с ДВГ и електромобилите. Президентът на компанията Джим Фарли обяви, че компанията му предвижда от 2026 г. да произвежда по 2 млн електромобила годишно, което е около 1/3 от общото производство. И това трябва да стане при увеличение на оперативната печалба.
Анализаторите на Wall Street като цяло бяха положително настроени към плана на Ford, но някои бяха скептични относно липсата на подробности за това как компанията планира да преодолее проблемите с предлагането на пазара. Адам Джонас от Morgan Stanley, например, не е сигурен относно способността на Ford да осигури достатъчно суровини за производство на батерии за електрически автомобили.
На среща с инвеститорите през юли представител на Ford обяви, че компанията има достатъчно батерии, за да изпълни краткосрочната си цел да произвежда 600 000 електрически превозни средства годишно до края на 2023 г. Основният приоритет обаче си остава софтуерът, тъй като компанията навлиза в нова ера, в която ще може да освежи електрическите си превозни средства именно чрез софтуерни надстройки, батерии и електрически двигатели - точно както Tesla прави.
На практика това означава, че най-скъпите части на превозното средство - същите ламаринени панели на каросерията и фрагменти, които формират общите му пропорции, не трябва да се сменят твърде често. Според Джим Фарли (на снимката), идеята е да се опрости проектирането, като приоритетите пред Ford са създаване на модерен софтуер, технология за цифров дисплей, система за самонасочване и технология за автономно шофиране. И, разбира се, по-мощни двигатели.
Обикновено Ford преразглежда своите традиционни модели автомобили на всеки 5-7 години. Ако компанията успее да удължи това време, като разчита на софтуерни актуализации, за да поддържа колите си свежи малко по-дълго, това ще помогне много, тъй като ще спести средства категорични автомобилни експерти.
Заради всичко това Ford Motor Corporation планира голяма реорганизация в подготовка за електрическо бъдеще. Целта е до 2026 г. компанията са увеличи своя оперативен марж до 10% до 2026 г. За второто тримесечие на тази година Ford отчете коригиран оперативен марж от 9,3%, като тази резултат беше подпомогнат от запасите от нови превозни средства, което позволи на Ford да повиши цените.
Проблемът в случая е, че Ford не е в добра позиция спрямо компании като Tesla, които продават своите електрически автомобили директно на потребителите, тоест заобикаляйки дилърите. В същото време компанията не планира да ликвидира официалните си партньори, тъй като те се ползват със законова защита в много американски щати, което на практика забранява на Ford да продава автомобили директно на своите клиенти, както прави Tesla.
Според Фарли, има начини да се намалят маржа на дилърите, който е около 2000 долара на превозно средство. Това ще бъде постигнато чрез поддържане на възможно най-ниски нива на запаси на коли при дилърите и чрез промяна на начина, по който Ford продава своите готови продукти. Компанията планира да позволи на своите клиенти да поръчват електрически превозни средства онлайн, вместо да ги купуват от дилърски складове. Идеята е дилърите да разполагат само с няколко коли на склад, които са достатъчно, за да предложат на клиентите си тест-драйв, преди да могат да направят поръчка.
Джим Фарли изчислява, че ниските дилърски запаси, съчетани с онлайн-поръчките, ще намалят дилърските маржове до 1200-1300 долара на превозно средство (срещу сегашните 2000), като в същото време гарантират рентабилността на дилърския бизнес на Ford. Новата стратегия на автомобилния производител ще освободи търговците от необходимостта да държат стоки, позволявайки им (поне на теория) да се съсредоточат повече върху обслужването и клиентите.