Кризата с електронните чипове и други материали доведе до рязко намаляване на персонализирането на автомобилите, като по този начин се намалява и времето за изчакване от страна на клиента. Някои експерти очакват проблемите с доставките да бъдат решени до края на годината, но други са песимистично настроени и сочат 2024 като годината за завръщане към нормалното.
Това, което се знае в момента е, че времето са изчакване на нов автомобил се увеличава драстично, като прагът от 180 дни все по-често бива прескачан. Оказва се обаче, че има начин дългото чакане да бъде избегнато, като за целта клиентът трябва да направи компромиси, тоест за се откаже от нещо.
В последно време някои производители отваря „преференциални ленти“, за да ускорят доставките на своите модели, като същевременно драстично намалиха възможността за персонализиране. Renault, например, на някои пазари предлага офертата „Fast Track” (бърза лента) за Arkana, като гарантира доставка до 30 дни. Как е възможно? Просто, клиентът трябва да избере черен, бял или сив цвят на каросерията. Двигателят е един - E-Tech hybrid 145, а нивото на оборудване - R.S. Line.
По информация на агенция Reuters, около 50% от продажбите на френското крос-купе на вътрешния пазар през юни се падат именно на „Fast Track”. И това е само един от примерите, които показват, че производители намаляват предлаганите от тях версии на различни модели, но увеличават продажбите. Подобен подход използват и в Dacia с Duster в ниво на оборудване Up&Go, което също предлага ограничен избор от двигатели и аксесоари.
Конкурентите от Stellantis, на свой ред, въвеждат само две нива на оборудване на показаното наскоро Peugeot 408, като твърдят, че те са най-търсените. Дори в Tesla използват подобен начин на действие, като предлагат доставка на Model Y, произведен в Берлин, до 3 месеца. Уловката в случая е, че има ограничение на цвета на каросерията – черен или бял. Ако искате друг, няма проблем – той ще бъде направен в Шанхай и ще пристигне през март 2023 г.
Всичко това са лоши новини за феновете на персонализирането, но пък са добра новина за тези, които не искат да чакат дълго за доставка на нова кола. Това също доказва, че намаляването на търговското и техническо разнообразие е съвместимо с доброто представяне в бизнеса. И макар все още да сме далече от известната фраза на Хенри Форд, според когото „Всеки клиент може да има кола от какъвто цвят иска, стига тя да е черна“, ясно се вижда, че ерата на неограниченото персонализиране е приключила.
Снимки: Motor1, Car