Гръмко обявеното от руските власти възраждане на марката "Москвич" по всяка вероятност няма да се случи заради нови санкции от страна на Съединените щати, съобщава руският в. "Комерсант". Производителят на камиони КамАЗ, който трябваше да е основен производствен партньор на московския завод, на 28 юни попадна сред компаниите в т. нар. SDN списък (Specially Designated Nationals And Blocked Persons List). В списъка са и всички дъщерни компании на КамАЗ. Според експерти това на практика ще ореже достъпа на групата до всякакви вносни компоненти, включително и китайски.
Китайският JAC J7 бе сочен за най-вероятния модел, с който да започне новото производство в Москва. Елиминирането на КамАЗ обаче означава, че заводът ще трябва да търси нов технологичен партньор. Другият голям руски производител, ГАЗ, също е в обхвата на санкциите
За възраждане на "Москвич" се заговори, след като руската държава на практика национализира московския завод на групата Renault. Той бе отдаден в разпореждане на местните власти в руската столица, а те на свой ред обявиха привличането на КамАЗ като основен технологичен партньор. Плановете бяха в Москва да се произвежда бъдещият електромобил "Кама", както и леки автомобили на китайския производител JAC, който има партньорство с КамАЗ.
Заради влизането в списъка SDN КамАЗ ще трябва да спре износа на лекия камион "Компас". Самото производство е застрашено, защото доставчиците на компоненти от Китай едва ли ще рискуват
КамАЗ попада в SDN заради участието на негова продукция във военното нахлуване в Украйна. За разлика от европейските санкции, американските действат и екстериториално, и се отнасят както до регистрирани в САЩ компании, така и до чуждестранни, които използват долара като платежно средство. Китайските банки много внимават да не работят с компании от списъка, за да не бъдат подложени на санкции на свой ред, коментира "Комерсант". Съответно и китайските индустриални компании, обслужвани от тези банки, се стремят да се пазят от операции със санкционирани лица.
Според експерти, цитирани от "Комерсант", влизането в SDN най-вероятно ще означава не само анулиране на плановете за производство на "Москвич", но и спиране на поточната линия за лекотоварния модел "Компас".