Употребяваните автомобили в Европа стават все по-скъпи, а хората нямат пари да купуват нови коли. Така автомобилният парк на континента остарява – повечето превозни превозни средства по пътищата в Германия вече принадлежат към категориите 5-10 и 10-14 години, а средната им възраст се е увеличила от 9,6 на 9,8 години, сочат данните на германската федерална администрация за автомобилен транспорт.
Изследване на чешкото издание IDNES показва, че през миналата година цените на 5-годишните употребявани автомобили в Германия са се увеличили повече, отколкото когато и да било през последните пет години - с 18,5%, а на десетгодишните автомобили - с 21%. Това показва изследване на анализаторите от платформите Cavago, Mobile.de и Autoscout24
„Това, пред което сме изправени сега, доказва, че производителите на автомобили не са в състояние да задоволят настоящите нужди. Една от причините е недостигът на микрочипове и нарушаването на международната верига за доставки в автомобилната индустрия. Освен това, производителите вече масово залагат на продажбата на автомобили от по-високи класове, тъй като те носят по-големи печалби. Съответно, липсата на предложения в ниските класове води до поскъпване на употребяваните коли“, обяснява ръководителят на платформата Cavago - Якуб Шулта.
Друг фактор, допринасящ за увеличението на цената на употребяваните автомобили, е намаляването на средния им пробег. Ако през 2021 г. е бил 34 894 км, сега е 31 341 км. И това е логично, тъй като цените на автомобилите, при равни други условия, са обратно пропорционални на техния пробег (колкото повече пробег има една кола, толкова по-ниска е цената, и обратно).
Освен това, експертите смятат, че ситуацията се влошава от забраната за автомобили с двигатели с вътрешно горене, която се планира да бъде въведена в ЕС през 2035 г. Предполага се, че ако мнозинството не премине към електрически автомобили, тогава може да се получи така нареченият „ефект на Хавана“. Този термин, кръстен на столицата на Куба, се отнася до ситуация, при която производителите са принудени да повишават цените на автомобилите поради политиките на ЕС и наложените инвестиции в електрически превозни средства. В резултат на това хората започват по-рядко да сменят колите и да карат по-дълго с тези, които вече имат.
„Капиталът, инвестиран в традиционен автомобил, може да се използва много по-дълго, отколкото в случай на електрическа кола, в която след осем години батериите напълно се повредят и поради високата им цена е напълно непрактично да ги смените“, обяснява експертът Фриц Индра, който е яростен критик на електрическите автомобили.