Сензорът за положение на газта (TPS) рядко се разваля, но все пак се случва такова нещастие. Ако това се случи, тогава не е лесно да се намери причината за неизправността и ремонтът може да се забави. В този случай колата ще работи неравномерно на празен ход, ще се появят повреди в сцеплението и т.н. Разказваме ви за нюансите на ремонта.
TPS предава на електронния блок за управление на двигателя данни за това колко е отворена газта. В крайна сметка всеки път, когато водачът натисне десния педал, механизмът променя ъгъла на отваряне, което означава, че се променя и количеството подавано гориво и едновременно се регулира момента на запалване. Важността на тази резервна част е голяма, а повредата ѝ се разбира трудно. Самата дроселова клапа също не е скъпа, но проблеми с нея могат да доведат до доста други по-скъпи ремонти.
С други думи TPS сензорът е устройство, което е един потенциометър, който се намира на оста на дроселовата клапа. Състои се от линейно променливо съпротивление, на което се подава напрежение от 5 волта. В зависимост от положението на дроселовата, изходният сигнал се променя.
Затова трябва да знаете как да диагностицирате този проблем. Най-очевидният признак за неизправност на TPS е неравномерна работа на двигателя на празен ход. Може да се стигне дотам, че самият двигател ще изгасне на светофара. Но проблемът е, че мененето на оборотите може да е и по много други причини. Това прави диагностиката много по-трудна.
Причините за повреди от този тип са скрити в дизайна на сензорите. Така наречената дроселова клапа страда от износване на механичната част. Проблеми с нея обаче са по-редки, като повечето повреди се случват с въпросния TPS сензор. При него обаче няма механична част, тоест няма какво да се счупи. Но тук окабеляването е в състояние да създаде проблем, като възникне късо съединение, например. И ако сигналът от сензора се обърка или изобщо не съществува, тогава ще възникнат проблеми с образуването на горивната смес и времето на запалването ѝ.
Най-лесният начин да разберете проблема е като свържете диагностичен скенер към колата. Но не всеки има толкова скъпо устройство. Ето защо, за тези, които не са готови да отидат в сервиза и да платят пари за диагностика, ви съветваме да използвате волтметър.
Необходимо е да се провери дали към сензора идва напрежение. За да направите това, извадете конектора му и започнете да измервате. Ако напрежението е нормално (12-13 волта), тогава TPS работи. Ако не, трябва да потърсите проблема - възможно прекъсване на проводника или късо съединение. А ако самият сензор е счупен, тогава той не се ремонтира. По-лесно и по-евтино е да купите нов и да го смените.