В историята има много автомобили, които са успели да се докажат в рали-спортовете, а заради правилата за хомологация излязат и в „граждански вариант“. Тези наистина диви превозни средства е трябвало да отговарят на изискванията на Световната автомобилна федерация (FIA), за да може тя да приеме в определена категория състезателната еволюция на пътен модел.
Сред тях има коли, спечелили сърцата не само на феновете, но и на колекционерите. Те носят известни имена, предлагат впечатляваща мощност и необикновени двигатели. Подборката е на изданието Motor1, като в списъка попадат легендарни модели от рали-спорта, но и един, който е посветен на световна титла във Формула 1.
Най-великите рали-коли, излезли на пътя (ГАЛЕРИЯ):
След успешните RS 1600 и RS 2000, първият Ford, който пое на пътя, начертан директно от съответния рали-автомобил, е Escort RS 1800, като това става през 1975 г. Второто поколение на Escort (Mk2) излиза на пазара с двигател 16 клапана с двоен разпределителен вал и мощност 115 к.с., които формират основата на това, което ще бъде състезателната версия на колите от Група 4 във WRC (световния рали-шампионат).
Успехите на 1800 са мното, като сред тях са световните титла при пилотите и конструкторите с Бьорн Валдегард и Ари Ватанен през 1981 г.