През XIX век бяха въглищата. През XX век световните дела се въртяха около петрола. През XXI век, по всичко личи, новият ключов фактор в геополитиката и икономиката ще са няколко пренебрегвани доскоро метала.
Войната в Украйна доведе до безпрецедентни цени на никела и дори принуди Лондонската борса за метали да спре търговията с него за цяла седмица
Преходът към по-чисти енергетика и транспорт ни най-малко няма да ни освободят от зависимости, напрежение и намеса на големите в делата на малките. Просто горещите точки на картата ще се променят и вече няма да са в Персийския залив, а в басейна на Конго и в Боливия. От друга страна, големият преход предлага и фантастични възможности за онези инвеститори, които правилно се ориентират накъде духа вятърът. Макар че вероятно си струва и да припомним думите на борсовата легенда Дан Дикър: "Петролът е жалка инвестиция, защото всъщност не е никаква инвестиция. Той е просто облог - и то облог с прикачена към него тиктакаща бомба".
В последните години популярността на електромобилите расте неудържимо, а с нея - и търсенето на "металите на прехода". Графиката е по данни на IEA
Преходът към нисковъглеродна икономика има безброй направления, но ключови за пазарите на суровини ще са две от тях: електромобилите, и решенията за съхранение на енергия. Насърчаването на възобновяемата енергетика от слънце и вятър е безсмислено, ако енергията не може да се складира, а към момента най-популярното решение в тази област е литиево-йонната батерия. И пак тя е в основата на голямата трансформация в транспорта, където двигателите с вътрешно горене постепенно отстъпват място на електрическото задвижване. Даже не толкова постепенно - по данни на Международната агенция по енергетика (IEA), продажбите на електрически автомобили са се увеличили над два пъти за последните две години и през 2021 достигат 6.6 милиона (от които 3.4 милиона се падат на Китай и 2.3 милиона - на Европейския съюз).
В по-далечна перспектива и двата сектора може да заложат на водорода - но дори и това не може да стане без основните метали на "зеления преход". Ето кои са те: литий, кобалт, никел, мед и така наречените "редки земни елементи".
Какви материали изискват отделните технологии на "зеления преход" - таблицата е по данни на Световната банка
Особено деликатни за бъдещия баланс на силите ще са по-редките от тях - онези, които се произвеждат не в милиони, а в стотици или хиляди тонове годишно. Такива според Дейвид Ейбрахам, автора на книгата The Elements of Power, са кобалтът и редките земни метали. "Свидетели сме на фундаментална промяна в нуждите ни от ресурси. В никоя друга точка в човешката история не сме използвали толкова много елементи в толкова много различни комбинации... Нашата изобретателност скоро ще изпревари запасите ни от суровини", пише Ейбрахам. А един доклад на Световната банка още през 2017 подчерта, че преходът към по-чиста икономика ще изисква несравнимо повече суровини и по-специално метали, отколкото бяха нужни в ерата на петрола.
Кои са металите на електрическата революция (ГАЛЕРИЯ):
Сребристобял блестящ метал с атомен номер 28, никелът също е основна суровина за производството на батерии, като тенденцията в последните години е количествата да се увеличават за сметка на кобалта.
В това отношение обаче автомобилната индустрия има много конкуренти - никелът се използва широко при много други производства, например на неръждаема стомана. По данни на USGS в световен мащаб се произвеждат около 2.7 милиона тона годишно, като лидер е Индонезия, с над 1 милион тона, пред Филипините, Русия, Франция (в отвъдморската си територия Нова Каледония), Австралия и Канада. В нашия регион значими залежи на никел има Гърция.