Когато нов автомобил излезе от автосалона, той веднага губи голям дял от своята цена на дребно. Вярно е, че стойността на превозното средство продължава да намалява с течение на времето, но някои марки коли се обезценяват по-бързо от други. За да се установи кои марки губят с по-бърз темп своята стойност, експертите от carVertical извършваха проучване за периода 2019 и 2022 г., като то засяга пазарите в Европа, САЩ и Австралия.
Според анализа най-бавно се обезценяват автомобилите на марките Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) и MINI (-85,5%). Тези коли запазват най-дълго време своята стойност след излизане от шоурумите спрямо първоначалната им цена. Така например, Porsche ще изгуби само 64,4% от своята първоначална стойност през годините, докато автомобилите Lexus ще изтрият 89,9%.
„Макар че и Porsche произвежда спортни автомобили, неговите модели са достатъчно практични и за ежедневно шофиране. 911 вероятно е един от най-емблематичните автомобили в историята, с огромна фен-база. Нищо чудно, че търсенето му надминава предлагането. Автомобилите на Porsche са надеждни, издръжливи и имат отличителен вид, който привлича клиенти“, обяснява Матас Бузелис от carVertical.
Сред автомобилите с висока остатъчна стойност се появяват и по-традиционни марки като Hyundai и Toyota. Тези превозни средства са по-достъпни и обикновено предлагат по-ниски разходи за поддръжка, което повишава тяхното търсене сред купувачите на употребявани автомобили. Докато някои първокласни марки като Jaguar, Land Rover и Lexus имат по-ниска тенденция към обезценяване, това не винаги е така. Много премиум-автомобили губят повече стойност от по-евтините си варианти
Най-бързо обезценяващите се марки автомобили през годините са Chrysler, Audi и Seat. Например максималното обезценяване на нов Chrysler в крайна сметка ще падне до 96,8% (средно за 25 години), което превръща бранда в марката, която губи по-голямата част от стойността си на пазара. В интерес на истината около половината от марките в тази графика за обезценяване на автомобили са от премиум клас.
Макар че потребителите обожават Infiniti, BMW и Volvo, тяхната стойност намалява значително с течение на времето. За сравнение, автомобилите Toyota достигат най-ниската си стойност на възраст от 19 години, докато тези с марка BMW достига това при експлоатационна възраст от 21 години. Колите на Toyota губят около 88,7% от стойността си, докато колите на BMW – 93,8%.
Какви фактори довеждат до тези разлики и какво да очакват собствениците – четете в Inеvstor.bg.