Кражбите на автомобилни катализатори са масово явление от години - и на големите автомобилни пазари, и в България. Но през последните месеци честотата им чупи рекордите, и за жалост няма никакви основания да очакваме подобряване на ситуацията.
Членовете на германския автомобилен клуб ADAC са докладвали едва 38 случая на откраднати катализатори през 2017 година. През 2019 те вече са 169, през 2020 - 420, а през 2022 само за първите пет месеца са 488. Недокладваните случаи са много повече, смятат от ADAC
Защо се крадат каталитичните конвертори, наричани за по-кратко катализатори? Защото съдържат малки количества от някои много ценни метали - платина, паладий и особено родий. Цената и на трите се повиши драстично от предкризисната 2019 година насам. Платината в момента струва около 31 евро за грам; паладият е 63 евро за грам - по-скъп дори от златото (57 eвро). Но абсолютният рекордьор е родият - сребристобял метал с атомен номер 45, който през пролетта на 2019 година струваше около 90 евро за грам. През миналата година цената му на моменти надхвърляше 880 евро за грам, а сега е относително стабилна около 450 евро - около осем пъти по-скъпо от златото.
Родий. Бучица като тази в момента струва около 35,000 евро
В един катализатор средно се съдържат по около пет грама от трите метала, но в различни пропорции. Това е и единият основен показател, по който се определя кои автомобилни модели са най-застрашени от подобни кражби. Вторият е доколко лесно може да се отдели катализаторът.
В България за съжаление няма дори подобие на статистика от какви модели най-често се крадат катализатори. Полицията не проявява особена заинтересованост към подобни случаи и повечето жертви не ги докладват, даже и пред застрахователите. Имаме обаче данни за два от най-големите автомобилни пазари - Германия и САЩ.
От кои коли най-често се крадат катализатори (ГАЛЕРИЯ):
Още по темата:
-
Кои модели са най-застрашени от тази беда и колко ще ви струва тя: 8 ключови въпроса
-
Цената на някои от металите в тях скочи до небесата през тази година
-
Защо някои го бъркат с DPF, други нарочно го демонтират, а трети го крадат
-
Какво се крие зад промените в наредбата за техническите прегледи