Ако има съперничество в историята на автомобилната индустрия, което може да бъде определено като „вечно“ и „непримиримо“, то това е между Mercedes-Benz и BMW. Факт е, че по света има много подобни двубои - Renault и Peugeot във Франция, Ferrari и Lamborghini в Италия, Ford и Chevrolet в САЩ или Toyota и Honda в Япония, но германският сблъсък сякаш изпъква над останалите.
През години съперничеството между двете марки позволи на автомобилната индустрия да постигне голям напредък по отношение на производителност на двигатели, безопасност и дизайн. И спокойно може да се каже, че Mercedes е най-доброто нещо, което BMW има пред погледа си. Както и обратното, разбира се. Със сигурност, без тази ожесточена конкуренция двата германски производителя щяха да се окажат в по-трудна ситуация и нямаше да бъдат еталон на пазара на премиум-автомобили.
През миналата година BMW и Mercedes-Benz са продали общо близо 4,3 млн превозни средства, което представлява 40% от продажбите в сегмента на луксозните и премиум-автомобилите. А това означава, че те са най-популярните и най-успешни производители в този клас. Битката продължава и е любопитно кой ще надделее в нея. В случая прогнозата е на Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics – компания, която се занимава с изследване на автомобилните пазари.
BMW расте по-бързо
Двете компании традиционно са много сходни, когато става въпрос за технологии и иновации, има нови промени, които започнаха да се появяват преди няколко месеца. Например, през миналата година BMW изпревари Mercedes-Benz и се превърна в най-успешната световна премиум-марка, като увеличи продажбите си с 9% спрямо 2020 г. При Mercedes беше отчетен спад от 5%, като в случая не се брои лекотоварната гама.
BMW се възползва от нарастващото търсене на най-популярните си модели, докато базираната в Щутгарт марка пострада от това, че C- и E-Class вече са доста време на пазара. Баварците увеличиха обема на продажбите си в Китай, Европа, САЩ, Япония и Южна Корея, докато Mercedes отбеляза спад на тези пазари.
Разликата в продажбите в Китай и Северна Америка е сериозна – съответно +8% срещу -3% и +21% срещу -1% в полза на BMW. Това се обяснява и с различните стратегии, възприети от двете компании. През последното десетилетие Mercedes насочи всичките си усилия към намаляване на средната възраст на своята клиентска база, като на пазара се появиха A-Class, CLA, CLS и няколко SUV-купе.
В същото време BMW никога не е имала подобен проблем. И ако големият конкурент е позициониран като производител на луксозни и елегантни модели, то баварците винаги са разчитали на производителността на колите си.
Промяна в стратегиите
Последните нови модели на BMW показват, че марката поема един напълно нов път, като представя ярки и провокативни автомобили, докато Mercedes все още е доста консервативен в това отношение. Баварците пуснаха iX, второ поколение на 4-Series и показаното наскоро 7-Series. Те предизвикаха истинска експлозия в социалните мрежи, където, за добро или за лошо, всички говореха за тях.
В същото време, дори най-новият Mercedes създава усещане за еволюция, а не за революция в дизайна, като все още е рано да се каже кой от двата подхода ще се изплати. А именно това може да бъде от ключове решение за изхода от борбата между двете марки за бъдеще. И в крайна сметка времето ще покаже кой е прав.