IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко бързо трябва да карате, за да пестите гориво?

Вижте защо данните на производителя се разминават сериозно с тези в реални условия

Бавното шофиране на означава задължително спестяване на гориво. Понякога неразумното намаляване на скоростта се превръща в точно обратното – по-висок разход. Каква скорост в града и на извънградско трасе се счита за оптимална? Отговор на този въпрос дават експертите от Auto.Mail, които са използвали изчисленията за разход на гориво по метода NEDC, използван от производителите в периода 1997-2018 г.


разход на гориво


Този стандарт беше заменен от по-новия и по-точен WLTP, но е интересно да се разбере как автомобилните производители измерват разхода на своите модели с него. И съответно ги обявяват за стандартни при появата на нов автомобил на пазара.

Оптимална скорост в града

В градски условия при максимална скорост от 70 км/ч разходът на гориво се увеличава. На шофьора му се налага често да спира или да ускорява, както и често да превключва на по-висока предавка, като оборотите на двигатели стигат до 3500 в минута. Съответно, колата харчи повече бензин.

В подобни условия атмосферен двигател с обем 1,6 или 2,0 литра харчи около 9-10 л/100 км, но ако погледнете „паспортните данни“, съобщавани от производителя, разходът е 7 л/100 км. За съжаление, тези стойности нямат нищо общо с реалността, тъй като са постигнати в лабораторни условия и са измерени по цикъла NEDC.


разход на гориво


В случая техниката е проектирана да отговаря на строгите екологични разпоредби Евро 5. Тези резултати се получават, когато автомобилът ускорява до 50 км/ч за около 25 секунди с възможно най-ниската тяга на двигателя. Естествено, никой не кара така, въпреки че ако си поставите за цел да поставите личен рекорд за пестене на бензин, можете да опитате.

Стандартът NEDC изисква изключване на климатика и мултимедийната система, както и на фаровете, които консумират електричество по време на тестване. След като потеглите и достигнете до 20 км/ч, първо трябва да включите четвъртата предавка на кутията, а когато достигнете 30 км/ч - най-високата и да увеличите скоростта, като натискате леко педала на газта и не допускате стрелката на оборотомера да превиши 1100 об/мин. В този случай колата, която е застрашена от спиране, може да се побере в паспортните данни на производителя.


разход на гориво


В градски условия може да бъде използван и различен алгоритъм, а именно ускорение в ритъма на трафика, но когато скоростта достигне скорост от 50-60 км/ч, трябва да се премине към най-високата предавка на кутия – пета или шеста (ако има такава). Това трябва да стане, веднага щом стрелката на тахометъра достигне 1500 об/мин. При тези скорости съвременният инжекционен двигател вече има до 80% тяга и е в състояние да поддържа доста уверено движение. В същото време разходът на бензин ще бъде намален с 1-2 л/100 км.

Оптимална скорост извън града

При шофиране по извънградски пътища с ограничение на скоростта е 90 км/ч и като цяло разходът на гориво като цяло е намален. Автомобилът получава достатъчно кинетична енергия и се нуждае от гориво само за да преодолее въздушното съпротивление и триенето върху повърхността. Съпротивлението на въздуха се увеличава пропорционално на на скоростта.


разход на гориво


Това би трябвало да означава, че при увеличение на скоростта с 30 км/ч разходът на гориво ще се увеличи с 1/3. Оптималното темпо при тези условия е 80-85 км/ч, като така се доближават стойностите, изчислени по алгоритъм NEDC. По „паспортни данни“, разходът на атмосферен двигател с обем 1,6 литра на магистрала е около 6 л/100 км, като това може да бъде постигнато, ако оборотите на двигателя не надвишават 2000 в минута.

Трябва да се отбележи и още един факт – голяма част от завоите на магистралите са проектирани, така че радиусът им на завиване е базиран на скорост от 80 км/ч. Съответно, с тази скорост може часове да се шофира с най-висока предавка, без да се налага рязко спиране или ускорение.


0 от 500
  • #5
    44 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако следвате много НЕумните съвети в поредната меко казано глупава статия, то не само, че няма да свалите разхода на гориво, но и ще прецакате двигателя на колата. Всеки с поне малко обща култура знае как се отразяват ниските обороти на един двигател, какво става с работата на маслената помпа и смазването, както и какво се случва в цилиндрите, каква смес се подава и какво е изгарянето и, както и не на последно място как влияят повишените вибрации не само на ДВГ, но и на целият автомобил.
  • #4
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
  • #3
    37 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    И аз не карам когато не е нужно обаче е доста изнервящо когато ти се наложи да свършиш някаква работа и навсякъде пълно със шматки които не слизат от колите и по цял ден дремят по паркингите на разни магазини и молове, егати пропиляния живот тия хора.
  • #2
    36 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълна шитня са препоръките на производителите, при изкачване на баир на 4-та с 60км/ч автомобилът ми препоръчва да кача на пета!? Да не говорим че ако ги слушаш трябва да караш градско на шеста
  • #1
    62 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Който иска да пести да не тръгва с колата изобщо. Най-голямата грешка е в натоварен трафик да караш бавно (под ограничението) за жълти стотинки. Останалите се изнервят,почват се опасни маневри. Но най важно е да има разбиране и толерантност