Климатикът е една от най-енергийно интензивните системи в автомобила. Особено “болезнено“ работата му се отразява на електрическите преводни средства. Учени от Израел успяха да измислят специално филмово покритие, което работи като “черна дупка” и кара слънцето да охлажда, а не да загрява тялото на автомобила.
В основата на новата технология, предложена от екипа на от стартиращата компания SolCold, е феноменът на антистоксовото изместване, при което излъчваният фотон има повече енергия от погълнатия фотон. С други думи, фотоните реагират с повърхността и "отскачат" обратно с повече енергия, отколкото е използвана при удара. Така слънчевата светлина, отразена от специална повърхност, не я загрява, а напротив – охлажда.
Основната трудност при създаването на новото покритие е била да се пренесе в реални условия антистоксовият ефект на изместване, който обикновено се наблюдава в космоса или в лаборатория. Въпреки това, специалистите на SolCold са успели да направят фолио за покрива и арматурното табло на обикновен стар хечбек Volkswagen Polo.
Във видеото можете да видите експеримента, показващ как се държат три еднакви бели коли в горещ слънчев ден. Едната е покрита със SolCold-филм и е оставена на слънце, втората стои наблизо без никакво покритие, а третата е без филм, но на сянка. В резултат на това интериорът на първия автомобил се затопля само до 37 градуса по Целзий, на втория - до 55 градуса, а на третия - до 40 градуса.
От SolCold твърдят, че в зависимост от размера на интериора на автомобила, температурата вътре може да падне с 20 до 70%. Засега фолиото е на етап прототип, но се планира той да бъде използвано не само за охлаждане на автомобили, но и за сгради или цели градове.