Група изследователи от Tesla и учени от университета "Далхаус" в Халифакс, Канада, публикуваха научен проект под името "Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2 as a Superior Alternative to LiFePO4 for Long-Lived Low Voltage Li-Ion Cells". За дългото и сложно заглавие се крие описание на нов тип акумулаторни клетки с графитни електроди NMC532.
Според учените, по своите параметри батериите ще превъзхождат нормалните литий-желязо-фосфатни клетки, а цикълът им на живот, при определени условия, може да достигне около 100 години. Проектът е стартирал още през 2016 година, като специалистите на компанията и учените от Халифакс са започнали работа по оптимизация на химическите формули на батерията и увеличаване на жизнения им цикъл. В резултат на разработките, екипът е разработил клетки с графитни електроди NMC532 с много дълъг живот. Катодът в тях е създаден от литиеви кристали, с добавяне на малки количества никел, манган, кобалт и кислород, а анодът е от графит. Вместо електролит на базата на литиев хексафлуорофосфат (LiPF6), се използва смес, съдържаща сол на литиев бис(флуоросулфонил)имид (LiFSI).
Всъщност, тази комбинация осигурява дълъг експлоатационен живот при високи работни температури. Говорим за диапазона от 40 до 70 градуса по Целзий. Но най-добрата кулонова ефективност (съотношението на доставените ампер-часове към ампер-часовете, получени от зарядното устройство) се демонстрира от клетки, балансирани и заредени до 3,8 волта. Те се разграждат по-бавно и имат по-висока енергийна плътност от LFP клетките (LiFePO4/графит). И при постоянна температура от 25 градуса, предвиденият им експлоатационен живот ще бъде сто години.
Междувременно, Hyundai също работи за подобряване на химическия състав на батериите. В това й помага американският стартъп IonQ, който е разработил специален квантов компютър, с който ще се създаде най-големият в света модел на химията на батериите за изследване на литиевите съединения и техните реакции. Крайната цел на проучването ще бъде да се намерят нови видове първични материали, които могат да подобрят безопасността, издръжливостта и капацитета, като същевременно намалят разходите.