IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Учени успяха да увеличат живота на литиево-йонните батерии

Нова технология възстановява до 30% от загубения с течение на времено капацитет

Изследователи от Станфордския университет са убедени, че са намерили начин да увеличат живота на литиево-йонната батерия, използвана от електрически превозни средства. Благодарение на откритието на Националната лаборатория към Министерство на енергетиката на САЩ ще може да се възстанови първоначалната производителност на батериите, която се губи с течение на времето.


батерии


Това би имало огромен ефект върху цялата автомобилна индустрия, тъй като не само ще увеличи живота на основния компонент на електрическите превозни средства, но и ще има положителен ефект върху тяхната производителност, като и върху околна среда, съобщава списание Nature.

Екипът от учени е установил, че течение на времето в клетките се създават малки „островчета“ от неактивен литий. Те спират да си взаимодействат с електродите, намалявайки способността на клетките да съхраняват енергия. Изглежда обаче, че тези неактивни островчета могат да бъдат преместени вътре в клетката и да бъдат отведени до анода, който ще ги активира отново.

Този процес значително би забавил разграждането на батерията, като ще увеличи нейната автономността й с близо 30%. Според един учените, участващи в проекта – професор Фанг Лиу, изолираният и неактивен литий винаги е бил лош за батериите, защото води до влошаване на производителността и увеличава риска от злополуки. Този проблем обаче е на път да бъде разрешен, тъй като „джобовете“ вече може отново да се свързват с анода, който да ги активира отново.

Изследователите са създали специална клетка с катод от литий, никел, манган и кобалт и литиев анод. По средата между двата електрода е поставен неактивен „остров“. При зареждане той се движи бавно към катода, а при разреждане – в обратна посока. Крайният резултат е активиране на спящата материя, която в крайна сметка установява електрическа връзка.

Активирането на литиевите „джобове“ става с промяна на протоколите за зареждане и разреждане. Засега това са само компютърни симулации, но екипът от учени се готви да започне и реални изпитания.

„С увеличаването на скоростта на фазата на разреждане „островчетата” увеличават скоростта на движението си, което им улеснява достигането до анода“, обяснява професор Лиу.

0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако се добавят и урано-плутониеви йони ще се увеличи още повече капацитета.
  • #6
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Не се ли усещаш, че колкото повече пишеш, толкова по-тъпееш? От протеста на Възраждане пред парламента ли пишеш?
  • #5
    2 rate up comment 3 rate down comment
    до 70 (острия) ( преди 2 години )
    Добре щом без проблем изкарват 900к с 14% деградация, защо гаранцията на Тесла до 30% деградация за първите 100к до 150к мили.
  • #4
    5 rate up comment 4 rate down comment
    до 5 ( преди 2 години )
    А Тесла знаят ли го този факт? Че скоро излезе как Тесла продават коли на 2 години и на 5-6000 км и имаше изрично отбелязано че пробега може да е до 12% по-зле от този на нова кола. Че 12% е неочаквано много и е за да се застраховат. Ама 14% за 900к км е смешно.
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    О' Нуф Рий II ( преди 2 години )
    А български инженер, реши как, в състава на една батерия, може да работят едновременно върху общ товар, елементи от различни електрохимични системи, при това, общата импожарната безопасност, да се повишат с пъти, като се улесни едновременно терморегулирането на елементите, с цел оптимално представяне и при много ниски и при много високи, температури.
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    това малко ми прилича на гръмнат замразен Т1000 и от топлината събран наново
  • #1
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    разбирачите като не чаткате от нищо защо пишете коментари??????