IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Stellantis се изгаври със сръбския президент

Заводът на Fiat в Крагуевац ще бъде запазен, но служителите първо трябва да поработят две години в чужбина

Сделката за запазване на завода на Fiat в Крагуевац, която президентът на Сърбия Александър Вучич представи като един от големите си успехи, всъщност крие доста неприятна уловка за работниците, съобщава Bloomberg. Вучич бе договорил с групата Stellantis заводът да се преоборудва за производство на електрически автомобили и да се запазят двете хиляди работни места в него, като за целта сръбската държава отпуска на компанията помощ от 48 милиона евро. Сега обаче се оказва, че работниците в завода първо ще трябва да работят две години в друг завод на Stellantis зад граница.
  
   
Карлос Тавареш, Александър Вучич, Сърбия, Fiat, крагуевац
Шефът на Stellantis Карлос Тавареш се споразумя с Александър Вучич за 190 милиона евро инвестиция в Крагуевац, от които Сърбия ще осигури 48 милиона. Но начинът, по който ще бъде организиран преходът, няма да донесе особен политически капитал на сръбския президент
   
     
От синдиката на служителите в завода в Крагуевац, бивш на Zastava, разкриха, че компанията е предложила избор: или двугодишна специализация в чужбина за работниците, за да овладеят спецификите по производството на електромобили, или компенсации в замяна на доброволно напускане. Не е ясно за каква част от служителите важи това предложение, но срокът за избор е доста кратък: заводът трябва да премине към електромобили през 2024 година.

Информацията бе потвърдена и официално от Stellantis. В изявление до медиите компанията обяви, че първите резултати са "окуражаващи" - близо 25% от работниците изявили склонност да поработят зад граница, а сто души вече са се съгласили да преминат в други заводи на групата в Европа.
  
      
Fiat 500L, Александър Вучич, Крагуевац, Сърбия, завод
Досега в Крагуевац се правеше миниванът Fiat 500L, интересът към който обаче клони към нулата
   
     
Според Саша Джорджевич, ръководител на заводския синдикат, в идеята няма нищо "окуражаващо". Джорджевич настоява, че е нередно компанията да принуждава работниците си да избират между гурбет и съкращение. "Сърбия потвърди, че ще участва в инвестицията с 48 милиона евро и не е честно да се използват тези пари, за да се принуждават нейните граждани да заминават за чужбина", подчерта профсъюзният лидер.

Все още няма и никаква яснота около евентуалния бъдещ електрически модел, който ще се прави в Крагуевац, и дори от коя марка ще е той. Досега заводът сглобяваше минивана Fiat 500L, интересът към който обаче постоянно намалява в последните години.

 

0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 5 ( преди 1 месец )
    Това не са западните ценности, мирисчо, това са източните комсомолски лидери популисти, дето с кеф ще пръснат 50 млн от данъци да крепят мъртво производство. Пада им се
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    v-1 ( преди 1 месец )
    Как да ги купуват тези Фаитчета, като са пълен шит :))
  • #7
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Каква е тази специализация 2 г? Доста е мътна работата. Обучението за нова поточна линия трае 2 седмици. Кой ще търпи толкова некадърно организирано производство, че работниците 2 г. само да се обучават?
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Реплика ( преди 1 месец )
    Кой ще се върне после да им работи за жълти стотинки(динари)
  • #5
    13 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Това са западните ценности. Ще ти дадат едно, а ще ти вземат 5. В случая те вземат работниците за 2 г. да им бачкат без пари на запад под формата, че щели уж да се обучават, ще откраднат най-кадърните, като им предложат нещо и ето как по доста лесен начин обезкъвявават сръбската автоиндустрия, която остава без готови, обучени кадри. И много интересно що за обучение е това 2 г.? Тези хора са със стаж и опит, а не хванати от улицата. Наистина си е жива подигравка това нещо спрямо сърбите.
  • #4
    23 rate up comment 7 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Абе какви западни заводи в Сърбия? Нали обичат Путин. Да си карат новите москвичи дето ще се произвеждат в Русия.
  • #3
    6 rate up comment 2 rate down comment
    .... ( преди 1 месец )
    Ми как да я купуват като е ***, ве, пич :)
  • #2
    18 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На политик и работодател не трябва да имаш вяра.
  • #1
    9 rate up comment 22 rate down comment
    ккаво очакват ( преди 1 месец )
    Сърбите сами са си виновни не си купуват продукцията а купуват чехските лйна шкода