fallback

Защо вече нямаме нужда от ръчна скоростна кутия

Това е съмнително удоволствие особено в сериозни задръствания

Скоростните кутии са необходими за промяна на скоростта и въртящия момент, предавани от двигателя към колелата на автомобила. За да направите това, трансмисията използва зъбни колела с различен брой шеврони. В зависимост от коя двойка предавки се предава силата от двигателя на колелата, въртящият момент  също варира. 

Има обаче така наречените вариатори, в които няма предавки, а предавателното отношение се променя по различен начин, но за тях ще говорим друг път. Сега обръщаме внимание са класическата механична скоростна кутия, която лека-полека излиза от употреба, но у нас все още е масова.

Механичната (известна още като "ръчна") скоростна кутия се управлява директно от водача. В точния момент самият човек превключва предавките. За това се използва лост, свързан към кутията със специални щанги. За да смените предавката, трябва да натиснете педала на съединителя. В същото време две части в самия съединител се разединяват, в резултат на което "връзката" между двигателя и кутията се прекъсва. За да потеглите с  "ръчка", педалът на съединителя трябва да се освободи много плавно, в противен случай колата просто ще изгасне.

На практика шофирането с механична скоростна кутия, което предполага постоянна работа със скоростния лост и педала на съединителя, е съмнително удоволствие, особено в задръствания. Но мнозина не смятат така и все още супер скъпи автомобили се поръчват с "ръчка". Иначе единствените предимства на ръчната скоростна кутия са нейната по-ниска цена и простота на устройството, тоест теоретично и по-висока надеждност.

Вярно е, че в съединителя е необходимо периодично да се сменят частите, които се трият една в друга (няма такъв проблем в преобразувателите на въртящия момент), но на фона на ремонт са автоматична трансмисия, това е доста по-лесна и евтина процедура, особено при трансмисиите без маховик. В момента ръчните скоростни кутии са силно препоръчителни само за ралита  - основно заради наличието на третия педал, който е много полезен за водача по време на контролиран дрифт. Но за обикновените собственици на автомобили ръчната скоростна кутия в действителност няма предимства. 

fallback
  • #62
    Трошача ( преди 2 години )
    Бегай не ми хвали автомат...
  • #61
    Коко ( преди 2 години )
    Една е ръчката?
  • #60
    Коко ( преди 2 години )
    Толкова много Карачи с болиди от 300 до 600 коня,че направо да пиша - ръчката е за Карачи,автоматика за Зяпачи.
  • #59
    анонимен ( преди 2 години )
    Няма нищо по-хубаво от автоматика! Кръчмарските приказки как умирал, как се развалял и как нямало кой да го оправи ги раздувайте на маса след третата ракия, за да не ви каже никой да ходите с градски транспорт, защото ако имате кола може да се развали. Такова елементарно мислене само от елементарни хора може да се получи.
  • #58
    анонимен ( преди 2 години )
    Проблемът на автоматите е, че има малко сервизи които ги ремонтират и се чака много. В малките градчета е абсурд да намериш такъв сервиз. А на репатрак до друг град хич не е добре. А най-весело стана като на един приятел му умря автомата докато беше на ферибота.
  • #57
    до 49 ( преди 2 години )
    Не се подигравам на никой, който няма пари, а заострям вниманието на бедните мишки, които се правят на шофери, а не са и си го изкарват на тези с автоматиците, че те не са и разни други глупости. Това не е така разбира се. вие, като обиждате и аз отвръщам така. И да ти кажа знам какво е бедност и как само коли с ръчка съм карал, когато бях беден. Тогава никога не съм си позволявал да говоря негативно за тези с автоматите. Сега обаче се навъдиха много комплексари и го правят и после мрънкат.
  • #56
    сРъчко ( преди 2 години )
    Автомата за жената, щото обърква краката!и пак не е гаранция!
  • #55
    Народ ( преди 2 години )
    До #44 Карач не съм! Шофьор съм, и то професионален! И за сведение при рязко изпреварване залагам на "кикдауна" на моя автоматик и да ти кажа до сега не ме е подвеждал. Тръгва като ракета!!! Няма значение какво караш, важното е да ти доставя удоволствие и най-вече да го правиш безопасно.
  • #54
    Bache Kiko ( преди 2 години )
    Аз лично мога да си позволя автоматик и даже един път се пробвах, мъчих се около 6 месеца и я продадох. Просто не ми доставая удоволствие да шофирам автоматик. Ако имам избор винаги бих предпочел ръчката
  • #53
    Бате Иво ( преди 2 години )
    Интересна статияСамо защо не се споменава че и хидротрансформатора също не е веченСтига автора да знае какво точно означава това деИначе всеки с предпочитанията сиЛично аз ръчнаДясната ръка е за управление на автомобила не да държи телефон и да рови в него
fallback
Последни