IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как са устроени бронираните коли?

Повечето не се отличават външен вид, но всъщност са напълно преработени

В наши дни бронираните автомобили се използват активно от армията и специалните служби, както и за превозване на пари и други ценности. Но има и коли, при които бронирането са прави дискретно, като те се избират от политици, бизнесмени и други хора, които се притесняват за своята безопасност. Сега ще ви разкажем как са направени тези автомобили и кои производители залагат на тях.


брониран автомобил


Технологиите варират според производителя

Преди време бронираните автомобили се произвеждаха от специализирани фирми, но сега те се предлагат и от традиционните автомобилни производители, като влизат в гамата модели на Audi, BMW, Mercedes-Benz, Land Rover и др. Оттук идва и различният подход в конструкцията на машината.

Външна фирма напълно разглобява донорския автомобил и се занимава с пълната му промяна. В корпуса е заварена бронирана капсула, монтирани са дебело ламинирано стъкло и множество прегради и листове ламарина, покриващи важни компоненти и възли. В зависимост от изискванията на клиента, превозното средство може да бъде оборудвано със защита срещу газова атака, противопожарна система, бойници за оръжие, специални комуникационни системи, сирена за привличане на внимание и друго оборудване.


брониран автомобил


Автомобилните производители подхождат по различен начин – те създават бронираната кола от нулата. Дизайнът вече е разработен, като се взима предвид интегрирането на защитно оборудване и увеличеното тегло маса. Различният подход обаче не означава разлики в защитата. Mecedes-Benz S-Class Guard, например, беше сертифициран в клас VR10 в последното си поколение, като този автомобил е изцяло разработен от автомобилната компания. Същото важи и за появилата се три години по-рано Toyota Land Cruiser 200, преработена от известната компания Aurum Security.

Какви са класовете на защита?

При предишната система автомобилите, сертифицирани в клас B7, имаха най-висока защита. Новата класификация VPAM обаче използва 14 степени, като стандарт VR9 отговаря на предишните VR7. А превозните средства VR10 могат да издържат на залпове от автомат „Калашников” и бронебойни запалителни куршуми от снайперска пушка „Драгунов“.

Те са устойчиви и на атака с ръчни гранати и дори на противотанкова мина с 6 кг тротил. Каросерията им издържа странична експлозия със сила от 120 кг тротил от 4 метра. Дебелината на бронирана плоча в съответствие със стандарта VR10 трябва да бъде най-малко 18 мм!


брониран автомобил


Въпреки това, „по-простите" бронирани превозни средства също са много търсени. В Южна Америка и Африка, например, много популярни са кросоувърите BMW X5 Protection, защитени от клас VR6. Те издържат на изстрели от пистолети и картечници, при условие че се използват обикновени, а не бронебойни куршуми. Седанът Audi A8 Security отговаря на ниво на защита VR7, докато Range Rover Sentinel е VR8. И в двата случая автомобилите са защитени от автоматични оръжия и ръчни гранати.

Какъв е смисълът от по-слабото брониране?

Първо, то е много по-евтино. Технологиите за създаване на бронирани превозни средства, разбира се, се пазят в тайна от всяка компания, но те използват не само листове стомана, но и керамика, кевлар и други материали, които предотвратяват проникването на куршум в автомобила. Те улавят осколките и разсейват енергията по време на експлозии. И колкото по-висок е класът на брониране, толкова повече са промените в структурата и защитените зони. Освен това не всеки клиент се нуждае от възможно най-високо ниво на сигурност.


брониран автомобил


Второ, колкото по-тънки са бронираните плочи и стъклото (дебелината на прозорците може да достигне до 100 мм!), толкова по-лек е автомобилът. А бронираните автомобили от клас VR10 могат да тежат два пъти повече от оригиналната кола, която е в основата им. И тъй като това обикновено е голям седан или SUV, става дума не само за статус и комфорт, но и за двигатели, които трябва да осигурят приемлива динамика на машина с тегло до 5 тона.

По тази причина и компаниите, които произвеждат бронирани превозни средства, организират специални курсове, в които учат шофьорите как да управляват такива превозни средства. Заради допълнително тегло поведението на автомобила се променя, но това не е всичко. Налагат се промени в окачването, което да издържи на тежестта, а също така се укрепват трансмисията и спирачките, както и охладителната система, тъй като натоварването на двигателя е много по-голямо.


брониран автомобил


Сериозна роля е отредена и на колелата - те не само трябва да носят по-тежка кола, но и да устоят на куршуми. Ето защо се използват специални гуми (например Michelin с технология PAX), където не само страничните бордове са подсилени, но има и пластмасова вложка вътре. Това позволява движение в продължение на десетки километри със скорост до 80 км/ч, дори и четирите гуми да са спукани.

Как се разпознават тези коли?

Смисълът на „скритото“ брониране е именно да не се виждат разлики с конвенционалните автомобили. Всъщност, от разстояние от няколко метра е почти невъзможно да се идентифицира бронирана кола. Най-лесният начин да бъде разпознат автомобил с допълнителна защита да дебелите кантове на стъклата и гумите.


брониран автомобил


Разбира се, има и фирми, които дори не се опитват да запазят оригиналния вид. Сред тях, например, е белгийската компания Carat Duchatelet. Тя е основана през 1968 г. и е известна със своите преработки на модели на Mercedes-Benz. Нейният седан Carat 50 (базиран на Mercedes-Maybach - на снимката) има каросерия, при която дължината е увеличена с 50 см, а височината – с 10 мм. Това се дължи именно на подобренията по автомобила с це защита.

Колко струват?

Ценовият диапазон е много широк, като всичко зависи от желанията на клиента. Например, в Германия стандартният Mercedes-Maybach S 680 4Matic струва от 225 000 евро, а модификацията Guard, бронирана според най-високия клас VR10, се оценява на 550 000 евро.


брониран автомобил


За модифициран SUV Toyota Land Cruiser 200 компанията Aurum Security иска поне 300 000 евро, а защитеният от клас VR8 Range Rover Sentinel от предишното поколение (все още няма нов) струва около 400 000 евро.

0 от 500