fallback

Знаете ли всички разлики между кросоувър и SUV

Потребителите често бъркат тези два класа превозни средства

Доста често потребителите, а и самите производителите на автомобили използват взаимозаменяемо термините кросоувър и SUV. Това не е изненадващо, тъй като двата вида превозни средства имат огромен брой прилики. Въпреки това, съществуват и някои разлики, за които сега ще стане дума.

Първо, нека видим откъде идва понятието „кросоувър“. Това е една от най-новите тенденции в световната автомобилна индустрия, като тези автомобили имат много общи черти с SUV. Те често се описват със съкращения като CUV (Crossover Utility Vehicle), SAV (Превозно средство за спортна активност) и SUV (Sport Utility Vehicle).

Самият термин „кросоувър” първоначално е измислен, за да може превозното средство да избяга от лошата репутация на старите и много лакоми SUV и пикапи, които имаха гигантски оперативни разходи. В известен смисъл този тип каросерия показва как предимствата на практичен хечбек могат да се използват при по-голям SUV.

Различно шаси

Основната разлика между автомобилите е как са построени или по просто казано - в шасито. Кросоувърите са по-леки и са базирани на конкретна платформа, като каросерията и останалите компоненти изглеждат така, сякаш са едно цяло. Това осигурява по-добро управление, като олекотена конструкция улеснява маневреността в градски условия.

От своя страна SUV-овете са по-тежки, а каросерията им е прикрепена към отделна рама - като камион. С други думи, рамата и каросерията са направени поотделно и са свързани помежду си по време на производствения процес. Този вариант е по-издръжлив и позволява използването на SUV за превоз на по-тежки товари отколкото при кросоувърите.

Трябва да се отбележи, че броят на традиционните SUV на планетата намалява от година на година. Повечето автомобилни производители сега се фокусират върху кросоувърите, поради факта, че все по-малко хора търсят пълноразмерни „камиони“, които отделят много вредни емисии и са лакоми за гориво. Просто SUV-моделите вече са избор на потребителска група, която използва автомобилите си в тежки пътни и климатични условия, а тя постепенно намалява.

Общи черти

Въпреки различията си, SUV и кросоувърите имат много общи черти. И двете имат забележимо увеличен просвет, което дава на водачите по-висока гледна точка в сравнение с други превозни средства. И двата автомобила осигуряват достатъчно вътрешно пространство, което ги прави популярен избор за семейства, които искат да избегнат опцията за миниван.

В повечето случаи и двете имат голяма товарна площ за транспортиране на полезни товари. размери Създадени да работят предимно на неравни терени, SUV-овете обикновено са по-големи и се класифицират като модели със среден или пълен размер. Изключения обаче са възможни - Suzuki Jimny е пример за това.

Сред предимствата SUV-овете е и тяхната товароносимост. Благодарение на издръжливата рама можете да се тегли ремарке или друго превозно средство. Това е по-трудно или невъзможно за кросоувърите, които обаче са много по-разпространени и са представени в голямо разнообразие от сегменти - от субкомпактни (Nissan Kicks, Skoda Kamiq, Renault Kwid) до пълноразмерни (Volvo XC90, Ford Explorer, VW Touareg).

AWD или 4WD

Кросоувърите, подобно на автомобилите, предимно са с предно предаване. Това означава, че нямате възможност да отидете на труднодостъпни терени и да се похвалите с възможности за преминаване през пресечена местност. На пазара обаче се предлагат и много модели, които допълнително се предлагат версии със система задвижване на всички колела (All-Wheel Control на Mitsubishi, например). Тези системи осигуряват подобрено сцепление и контрол там, където няма асфалт.

За разлика от тях, всъдеходите са автомобили със задно задвижване с 4WD (раздатъчна кутия и блокировка на задния диференциал) система, която се справя с по-тежък офроуд. Като управляемост обаче SUV-овете са по-малко мобилни и съответно по-неудобни за каране. Те имат по-висок център на тежестта, което води до по-висок риск от преобръщане в завои с висока скорост.

Гама двигатели

Малките и средноразмерни кросоувъри се предлагат все по-често с двигатели с турбокомпресор. Да, тези агрегати обикновено имат малък работен обем (1,4-1,6 литра), но благодарение на компресора, предлагат напълно приемливи ускорение и мощност. При повечето модели модификациите с турбокомпресор са по-популярни в сравнение с атмосферните. Освен това, при тях доминират и автоматичните скоростни кутия.

В същото време, самото име „SUV” предполага наличието на по-големи двигатели и това е точно така (има и изключения, но те са малко). Затова е напълно приемливи са агрегати като 2,4-литров двигател (Mitsubishi Pajero Sport), 2,8-литров (Toyota Fortuner) и дори 4,6-литров (Toyota LC 200).

Потребителите често предпочитат дизелови модификации, като това се дължи на по-високия въртящ момент (450-650 Нм), което позволява на шофьора да се чувства по-уверено извън пътя. Минусът на SUV-моделите са повишеният разход на гориво и високите емисии на CO2, като към това може да се добавят по-високите пътен данък и застраховка.

Безопасност

Кросоувърите и SUV-овете са проектирани по такъв начин, че да осигуряват по-високо ниво на безопасност от пътническите модели - както на асфалтов път, така и извън пътя. В допълнение към множеството стандартни функции за безопасност, тези машини разполагат с твърда конструкция и зони на смачкване, които помагат за абсорбирането на енергия в случай на сблъсък с силен удар.

Преценете сами, шофирането на коя кола е по-вероятно да оцелее при катастрофа - Land Rover или Mini Cooper? Отговорът е очевиден: повече метал - повече защита. Друг момент е, че всъдеходът има голяма вероятност да се преобърне в случай на инцидент, като причината е високият център на тежестта. А ако имате съмнения относно безопасността на избрания SUV или кросоувър, винаги можете да се обърнете към оценките за безопасност на Euro NCAP.

fallback
  • #17
    Гришата ( преди 1 година )
    Дали пък Милен Цветков нямаше да оцелее, ако беше в лимузина, а не в този къс джип?.
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    Пешо, пак си разбрал грешно! SUV е малкото подобие на джип и е с цяна каросерия. Т.нар. джип или кросоувър е на шаси и е за по-тежък офроуд. По имената даже им личи: едното е за пресечен терен, другото спортно.
  • #15
    Нено ( преди 2 години )
    Я им викам джипки
  • #14
    Азмурад ( преди 2 години )
    До Nawi Ти си ***, колкото си искаш.РАВ4 е класически пример за кросоувър и има общо със СУВ, колкото ти и учебниците. SUV се използва за пръв път от Jeep, преди почти 40 години. Това е било доста преди баща ти да разбере какво *** ще произведе!
  • #13
    Хм ( преди 2 години )
    Рамните джипове вече се броят на пръсти и нямат нищо общо с описаните в статията ментета.
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    Е тогава кажете как се именуват моделите: Audi allroad; Subaru Outback; Volvo Cross country и другите проходими комбита?????
  • #11
    Nawi ( преди 2 години )
    Nai goliamata glupost koiato sam chel do sega....tozi triabva da go pratiat v parvi klas. Za parvi pat dumata SUV se izpozuva pri parvoto pokolenie na Toyota RAF 4 tochno za tova che niama rama kato tejkite jipove.....sram za umnika.....
  • #10
    Муахахах ( преди 2 години )
    Тотална безмислица,като се има предвид, че е базирана на тотално неразбиране на класификацията на автомобилите!!! Няма как да има разлика между SUV и кросоувър,при условие, че второто е подклас на първото!!! Машините изградени на рама,нямат нищо свързано с Sport Utility Vehicle!!! За тях се използва термина офроудъри или 4х4! Всичко друго си е SUV - crossover SUV, mini SUV, compact SUV, mid-size SUV, full-size SUV, coupe SUV, extended-length SUV ... било то с предно, задно или някакъв вид 4х4
  • #9
    Има ( преди 2 години )
    Имам си един джип Киа Соренто за работа и товарене, ходене на риба, за гъбки, и една Мазда CX-7 заа покоряване на магистрали и далечни дестинации и кеф и съм щастлив. Евтини и здрави.
  • #8
    яяяя ( преди 2 години )
    Пълни глупост , сув и шаси
fallback
Последни