fallback

Знаете ли всички разлики между кросоувър и SUV

Потребителите често бъркат тези два класа превозни средства

Доста често потребителите, а и самите производителите на автомобили използват взаимозаменяемо термините кросоувър и SUV. Това не е изненадващо, тъй като двата вида превозни средства имат огромен брой прилики. Въпреки това, съществуват и някои разлики, за които сега ще стане дума.

Първо, нека видим откъде идва понятието „кросоувър“. Това е една от най-новите тенденции в световната автомобилна индустрия, като тези автомобили имат много общи черти с SUV. Те често се описват със съкращения като CUV (Crossover Utility Vehicle), SAV (Превозно средство за спортна активност) и SUV (Sport Utility Vehicle).

Самият термин „кросоувър” първоначално е измислен, за да може превозното средство да избяга от лошата репутация на старите и много лакоми SUV и пикапи, които имаха гигантски оперативни разходи. В известен смисъл този тип каросерия показва как предимствата на практичен хечбек могат да се използват при по-голям SUV.

Различно шаси

Основната разлика между автомобилите е как са построени или по просто казано - в шасито. Кросоувърите са по-леки и са базирани на конкретна платформа, като каросерията и останалите компоненти изглеждат така, сякаш са едно цяло. Това осигурява по-добро управление, като олекотена конструкция улеснява маневреността в градски условия.

От своя страна SUV-овете са по-тежки, а каросерията им е прикрепена към отделна рама - като камион. С други думи, рамата и каросерията са направени поотделно и са свързани помежду си по време на производствения процес. Този вариант е по-издръжлив и позволява използването на SUV за превоз на по-тежки товари отколкото при кросоувърите.

Трябва да се отбележи, че броят на традиционните SUV на планетата намалява от година на година. Повечето автомобилни производители сега се фокусират върху кросоувърите, поради факта, че все по-малко хора търсят пълноразмерни „камиони“, които отделят много вредни емисии и са лакоми за гориво. Просто SUV-моделите вече са избор на потребителска група, която използва автомобилите си в тежки пътни и климатични условия, а тя постепенно намалява.

Общи черти

Въпреки различията си, SUV и кросоувърите имат много общи черти. И двете имат забележимо увеличен просвет, което дава на водачите по-висока гледна точка в сравнение с други превозни средства. И двата автомобила осигуряват достатъчно вътрешно пространство, което ги прави популярен избор за семейства, които искат да избегнат опцията за миниван.

В повечето случаи и двете имат голяма товарна площ за транспортиране на полезни товари. размери Създадени да работят предимно на неравни терени, SUV-овете обикновено са по-големи и се класифицират като модели със среден или пълен размер. Изключения обаче са възможни - Suzuki Jimny е пример за това.

Сред предимствата SUV-овете е и тяхната товароносимост. Благодарение на издръжливата рама можете да се тегли ремарке или друго превозно средство. Това е по-трудно или невъзможно за кросоувърите, които обаче са много по-разпространени и са представени в голямо разнообразие от сегменти - от субкомпактни (Nissan Kicks, Skoda Kamiq, Renault Kwid) до пълноразмерни (Volvo XC90, Ford Explorer, VW Touareg).

AWD или 4WD

Кросоувърите, подобно на автомобилите, предимно са с предно предаване. Това означава, че нямате възможност да отидете на труднодостъпни терени и да се похвалите с възможности за преминаване през пресечена местност. На пазара обаче се предлагат и много модели, които допълнително се предлагат версии със система задвижване на всички колела (All-Wheel Control на Mitsubishi, например). Тези системи осигуряват подобрено сцепление и контрол там, където няма асфалт.

За разлика от тях, всъдеходите са автомобили със задно задвижване с 4WD (раздатъчна кутия и блокировка на задния диференциал) система, която се справя с по-тежък офроуд. Като управляемост обаче SUV-овете са по-малко мобилни и съответно по-неудобни за каране. Те имат по-висок център на тежестта, което води до по-висок риск от преобръщане в завои с висока скорост.

Гама двигатели

Малките и средноразмерни кросоувъри се предлагат все по-често с двигатели с турбокомпресор. Да, тези агрегати обикновено имат малък работен обем (1,4-1,6 литра), но благодарение на компресора, предлагат напълно приемливи ускорение и мощност. При повечето модели модификациите с турбокомпресор са по-популярни в сравнение с атмосферните. Освен това, при тях доминират и автоматичните скоростни кутия.

В същото време, самото име „SUV” предполага наличието на по-големи двигатели и това е точно така (има и изключения, но те са малко). Затова е напълно приемливи са агрегати като 2,4-литров двигател (Mitsubishi Pajero Sport), 2,8-литров (Toyota Fortuner) и дори 4,6-литров (Toyota LC 200).

Потребителите често предпочитат дизелови модификации, като това се дължи на по-високия въртящ момент (450-650 Нм), което позволява на шофьора да се чувства по-уверено извън пътя. Минусът на SUV-моделите са повишеният разход на гориво и високите емисии на CO2, като към това може да се добавят по-високите пътен данък и застраховка.

Безопасност

Кросоувърите и SUV-овете са проектирани по такъв начин, че да осигуряват по-високо ниво на безопасност от пътническите модели - както на асфалтов път, така и извън пътя. В допълнение към множеството стандартни функции за безопасност, тези машини разполагат с твърда конструкция и зони на смачкване, които помагат за абсорбирането на енергия в случай на сблъсък с силен удар.

Преценете сами, шофирането на коя кола е по-вероятно да оцелее при катастрофа - Land Rover или Mini Cooper? Отговорът е очевиден: повече метал - повече защита. Друг момент е, че всъдеходът има голяма вероятност да се преобърне в случай на инцидент, като причината е високият център на тежестта. А ако имате съмнения относно безопасността на избрания SUV или кросоувър, винаги можете да се обърнете към оценките за безопасност на Euro NCAP.

fallback
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Този спор ми прилича на онзи каква е разликата между 4WD и AWD. Успокойте се, тези означения не са стандартизирани никъде.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Тази нова класификация на автомобилите е подвеждаща. По старите стандарти кросоувъра това си е обикновен лек автомобил. Като опция може да има задвижване на четирите колела и малко по голям просвет. SUV това пак си е лек автомобил същия като кросоувъра но с по големи размери. Окачването обикновено е подсилено и двигателите са по мощни. SUV е просто по висок клас кросоувър. А вече истинските "джипове" както ги наричаме в Бъглария са съвсем друго нещо. Те се водят офроуд автомобил.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    "Кросоувърите са по-леки и са базирани на конкретна платформа, като каросерията и останалите компоненти изглеждат така, сякаш са едно цяло. Това осигурява по-добро управление, като олекотена конструкция улеснява маневреността в градски условия." - Има си термин за това - самоносеща каросерия. Не е било нужно да пишат 2 дълги изречения.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълни глупости. Сув и това дали е на рама, няма нищо общо, ама абсолютно нищо общо. Поне проверете, колко модела в световен мащаб са все още на рама. С всяка статия ставате все по-смешни.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    suzuki jimny не е SUV а класически офф-роудър. Спартански, компактен, лек и с чудесни ъгли на заход
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    И двата автомобила осигуряват достатъчно вътрешно пространство, което ги прави популярен избор за семейства, които искат да избегнат опцията за миниван. - Е вярно че е доста по-тясно от миниван със същите външни размери обаче жипките изглеждат все едно си спортна натура - нищо че си си същия дебелак.
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    Поредната статия, пълна с грешки и безумици. Какво означава: "шофирането на коя кола е по-вероятно да оцелее при катастрофа - Land Rover или Mini Cooper? " Как може шофирането да оцелее? Всички в този сайт сте с тежки умствени проблеми.
fallback
Последни