Аеродинамиката е един от основните фактори в дизайна на съвременните автомобили. Преди да пристъпи към производството на конкретен модел, автомобилният производител задължително го изследва в аеродинамичен тунел, изучавайки и, разбира се, елиминирайки недостатъците в аеродинамиката на тялото. В това отношение има много решения, вариращи от малки издутини до по-радикални под формата на промяна на външния вид и добавяне на допълнителни елементи. Задният спойлер също е един от тях. Но той трябва да е фабричен, а не допълнително поставен.
Спойлерът на багажника или на покрива над задното стъкло дойде в автомобилната индустрия от спорта. Именно тук чрез инсталирането на спойлер се решават много задачи за подобряване на динамиката, управлението, спирането и, разбира се, стабилността на автомобила на пистата.
Идеята веднага беше подхвана от масовия сегмент на цивилните автомобили и тези, които печелят от това - производителите на различни тунинг аксесоари. Последните в своите брошури и придружаващи документи за продуктите обещават да подобрят всички показатели , включително икономията на гориво. В действителност обаче всичко е много по-различно.
Както читателят правилно разбра, умно подбраният спойлер, в допълнение към притискащата сила, наистина е способен да подобри много характеристики на автомобила . И ключовата дума тук е умно. Сега нека се обърнем към продуктите, които са по рафтовете на всеки магазин за тунинг авточасти, по-конкретно към спойлерите. Трябва да знаете, че в допълнение към факта, че част от него е направена от нискокачествена и освен това травматична пластмаса, никой никога не е тествал тези антикрила в аеродинамичен тунел.
Преценете сами: Каква е вероятността някаква кооперация с малка машина, която излива пластмаса или плексиглас, да си позволи сериозно да тества спойлерите си в аеродинамичен тунел или дори на всички модели автомобили, за които ги произвежда? Точно така, никаква! Това значително би увеличило разходите за производствения процес. И така, те извайват „гърбица“, като единственото, което правят е да я настроят повече или по-малко да пасне точно към мястото на закрепване. Това е цялата наука. И какво подобрява или влошава този спойлер - никой не се интересува.
Висококачествен спойлер, тестван в аеродинамичен тунел, монтиран по всички правила на строго определени места, както писахме по-горе, е способен да пренасочи въздушния поток, спойлерът не само подобрява работата на автомобила, но и може да го направи по-икономичен. Но нискокачествен спойлер за условните пет лева, произведен в Китай, напротив, разваля всичко и понякога толкова много, че дори перото на задната чистачка не може да се справи със задачата си.
И това е в допълнение към факта, че нискокачествените пластмаси и други материали, от които са направени както самият спойлер, така и неговите крепежни елементи, често причиняват бърза повреда във въпросната "дрънкулка". И е възможно тя да излети в движение и да навреди на другите участници на пътя. Също така, такива тунинг елементи, под въздействието на ултравиолетово лъчение бързо променят формата и цвета си.
Тъй като, както вече споменахме, повечето продукти на пазара не са тествани по никакъв начин в аеродинамичен тунел, няма нужда да очакваме чудеса. И дори обратното: стабилността на автомобила при високи скорости ще се влошава, разходът на гориво ще се увеличава, а аеродинамичният шум ще се увеличава. Ако решите да инсталирате заден спойлер, тогава трябва да го направите разумно. Изберете изключително висококачествен продукт, който не само е подходящ за вашия автомобил, но и наистина носи някаква полза. В противен случай това е просто загуба на пари и щети по автомобила.