„Нашите конкуренти вече не се наричат Mercedes-Benz, Toyota Motor Corporation или Stellantis, а Tesla, Foxconn, Apple, LG Electronics, Uber и т.н.”, обяви главният изпълнителен директор на VW Group – Херберт Дийс, в публикация в една от социалните мрежи.
Преди време изявлението му щеше да бъде прието като провокация, но сега е реалност, която показва, че производителите на автомобили се сблъскват с една бързо променяща се индустрия. И за да бъде в синхрон с нея, VW Group трябва да се реорганизира на всички нива, като се започне с промени в различните марки от групата.
Самостоятелност на марките, но и повече синергии
Идеята на Дийс е марките в групата да станат по-независими, като ръководството на концерна няма да участва в техния оперативен бизнес. Вместо това то ще се фокусира върху глобалната стратегия и синергията. Именно това е е най-голямото предизвикателство – независимостта на марките да не повлия върху тяхната синергия, а дори напротив – да помогне за нея.
„Нашите технологични платформи – механични, софтуерни и за акумулаторни батерии, както и решенията ни мобилност, ще ни помогнат да увеличим максимално синергията в рамките на Групата. Единството е сила и възможностите за инвестиции във всички марки ще ни гарантират по-високи приходи“, категоричен е Дийс.
По-голяма външна независимост
Шефът на VW Group допълва, че новият план за растеж ще има за цел да намали уязвимостта към последиците от глобални конфликти, като прекъсване на веригата за доставки и повишаване на цените
„Последните геополитически промени и увеличените блокирания на доставките разкриват нашата глобална уязвимост, особено по отношение на САЩ“, посочва Дийс. Той не споменава директно войната в Украйна, но е факт, че заради руската инвазия се получиха прекъсвания на доставките на компоненти и това до доведе до спад на продажбите с 37% през март.
Сериозен „принос“ за това има и нова вълна от коронавирус на територията на Китай. В момента над 500 кораба чакат да разтоварят или натоварят стоки на пристанището в Шанхай, а голяма част от автомобилните фабрики в страната работят с прекъсвания.
Основните приоритети
Един от големите проблеми на VW Group е именно Китай, на чийто пазар се продават около 40% от електромобилите. Освен това, концернът трябва да преструктурира софтуерното подразделение Cariad, отговорно за разработването на нова унифицирана технология и софтуерна платформа.
Целта е Volkswagen да се трансформира от производител на автомобили в доставчик на услуги, разширявайки своите познания и обхват на действие, като отдели особено внимание на софтуера. А тази трансформация доближава концерна все по-близо до компании като Apple (която за мнозина ще работи върху собствения си автомобил) и Foxconn, които от своя страна все повече гледат на автомобилния сектор като нова възможност за развитие на бизнеса си.