Пазарът на употребявани автомобили в много страни от Западна Европа започва да се срива. Това заявиха от държавната организация на Фламандската общност, позовавайки се на данни на федерацията за мобилност Traxio.
Колкото и да е странно, това се дължи на войната в Украйна. Изводът е следният: употребяваните автомобили на възраст седем и повече години традиционно винаги не са представлявали интерес за "западнярите" и затова е обичайно да се изнасят, главно в страни от Източна Европа като Полша, Румъния, България, балтийските страни, Беларус и Украйна. И тъй като търсенето там напоследък рязко спадна, белгийските продавачи започват да търпят загуби. Масло в огъня налива и фактът, че напоследък употребяваните автомобили значително поскъпнаха.
Експертите дават пример: ако решите днес да замените употребяван автомобил с остатъчна стойност 5000 евро за по-нов модел на стойност 15 000 евро, ще платите средно с 3000 евро повече, отколкото в началото на тази година.
По-малко мисли за нови коли
„Фактът, че употребяваните автомобили стават все по-скъпи в наши дни, е лесно да се обясни: има все по-малко и по-малко употребявани автомобили“, казва Анри де Хемптин, управляващ директор на CIAC. „Има много малко нови автомобили, които влизат в шоурумите, така че хората продължават да карат настоящите си автомобили, без много да гледат автокъщите. Следователно има малък приток на употребявани модели на пазара.”
Според експерта потребителят днес търси по-евтини опции от преди, но за съжаление е почти невъзможно да се намерят такива коли. „Има друг проблем -, казва Анри де Хемптин. - Изнасяме стари автомобили за Източна Европа чрез белгийски дилъри, които работят директно с купувачи от региона. Въпреки това, поради военните действия на територията на Украйна, търсенето е почти напълно спряно и сега има големи проблеми с логистиката. Шоурумите са по-безлюдни от всякога
„Цените за сравнително нови употребявани автомобили непрекъснато се покачват“, казва Филип Райлант от Traxio Mobility Federation. – Такива машини остават основно на вътрешния пазар на Белгия и други страни от ЕС. В същото време за последните 6 месеца те са поскъпнали с цели 15%. Разбира се, много зависи от възрастта на автомобила, марката и пробега, но във всеки случай замяната на осемгодишна кола за по-нова двегодишна, например вече не е толкова изгодна, колкото беше доскоро. Хората започнаха да се въздържат от подобни замени."
Според Де Хемптин има и друг така наречен вътрешен фактор. „През март имаше много по-малко поръчки за нови автомобили - казва експертът. - Повишаващите се сметки за ток и общата инфлация със сигурност държат хората далеч от привидно традиционни покупки. Намалени до минимум са и корпоративните продажби. Затова днес в в дилърските центрове е много тихо.”
Много старите коли отиват в Африка
Според Autozeitung повече от половината от 14-те милиона употребявани коли, изнесени между 2015 и 2018 г., са отишли за африканския континент, докато по-малък дял е за Източна Европа, Азия, Латинска Америка и Близкия изток. Проучване на холандското правителство установява, че повечето изнасяни употребявани автомобили за Африка са на възраст между 16 и 20 години, което означава, че дори не отговарят на стандартите за емисии Евро 4.
Проблемите с дизела
Експерти казват, че през последните години износът на употребявани дизелови превозни средства от Европа се е увеличил значително. Причината е, че употребяваните дизелови двигатели стават все по-трудни за продажба в Германия, особено с Евро 5 и по-ниски стандарти за отработени газове. „Трябва да се признае, че употребяваните дизели от този стандарт вече всъщност почти не се продават“, казва Курт Крьогер, ръководител на базираната в Хамбург автомобилна търговска група Dello.
„Миналата година бяха изнесени 226 530 употребявани дизелови леки коли. Пет години по-рано имаше 142 186 продажби“, каза професорът по логистика във Вюрцбург Кристиан Килле. През последните 5 години износът на такива машини за Източна Европа обаче и дори за просперираща Австрия се е утроил. А за Италия, където традиционно има много дизелови модели, доставките са се удвоили.
Съвсем различно е в Германия. Там през февруари 2022 г. продажбите на употребявани дизелови версии, отговарящи на стандарта Евро-5, са спаднали с 26%. Докато бензиновият двигател намира нов собственик средно след 83 дни от пускането му за продажба, купувач на кола с дизелов двигател се намира след средно 102 дни. Толкова дълъг период не е изгоден за продавачите.