fallback

Механична скоростна кутия - няколко съвета за начинаещи

В България, основно заради по-стария автопарк, ръчните скорости все още са на почит

Делът на автоматични скоростни кутии се увеличава непрекъснато и в много държави по света той е значително по-голям от този на механичните трансмисии. У нас обаче, предвид по-стария автопарк, ръчните скорости все още са на почит и именно поради тази причина сега ви разказваме за някои от особеностите на механичната трансмисия и по-конкретно на боравенето с нея.

Повечето ръчни трансмисии се предлагат с 5 или 6 скорости, плюс заден ход, разбира се. При превключване на предавките се използва и педала на съединителя. При повечето леки автомобили се използва сух еднодисков съединител: това са два взаимно съседни диска и т.нар. освобождаващ лагер.

Входящият вал на скоростната кутия влиза в шлицовия съединител в центъра на задвижвания диск, докато повърхностите на маховика на двигателя, задвижващия диск и притискащата плоча прилягат плътно една към друга. Това гарантира прехвърлянето на въртящия момент от двигателя към скоростната кутия.

Когато натиснем педала на съединителя, освобождаващият лагер действа върху листовите пружини и повърхностите на двата диска се разединяват, тоест входящият вал се изключва от маховика - нищо не свързва двигателя и скоростната кутия, което означава, че можете да превключите на предавка или да превключите на "неутрална". Когато пуснем педала на съединителя, освобождаващият лагер спира да натиска пружините и дисковете се затварят отново. Ако лостът на ръчната скоростна кутия е в неутрално положение, автомобилът не може да се движи от моторната тяга. 

Струва ли си да натискате съединителя при стартиране на двигател, съчетан с ръчна скоростна кутия?

Мненията по този въпрос са различни, но е по-добре да играете на сигурно - тоест да, струва си. Това ще помогне за улесняване на стартирането на захранващия блок. Ще попитате защо? Поради простата причина, че двигателното масло се сгъстява след дълъг период на бездействие, което прави по-трудно въртенето на коляновия вал. За да облекчите тези терзания, все пак трябва да стиснете съединителя. По такъв банален начин ще изключим скоростната кутия, а с нея и задвижващия вал.

След като потеглите, работейки едновременно със съединител и скорости, трябва да сте наясно с някои от т.нар. средни стойности.

Например, 1-ва предавка е предназначена за стартиране, тоест не се използва за активно шофиране: скоростта е от 0 до 20 км / ч.

2-ра предавка - ускоряваща, служи за придвижване с ниска скорост от 20 до 40 км/ч.

Преходът към 3-та предавка се извършва, когато е необходимо да се ускори от 40 до 60 км/ч.

4-та предавка е подходяща за скорости между 60 и 80 км/ч.

А 5-та и 6-та предавка като правило са за шофиране над 80 км/ч. Отново, повтаряме, това не е аксиома, а „средни“ показатели.

Задна предавка е, да кажем, особено чувствителна, така че трябва да внимавате, когато я използвате. За да преминете на заден ход, е силно препоръчително автомобилът да е в покой.

Конструкцията на ръчната скоростна кутия е такава, че по време на движение първичният и вторичният вал се въртят в определена посока. За да включите задна предавка, е необходимо валовете да започнат да се въртят в обратна посока, а това е трудно, почти невъзможно в движение.

Активирането на задна предавка на автомобил с "механика" е възможно само при пълно спиране, но не и по време на движение. Трябва да имате предвид, че задна предавка на ръчната скоростна кутия няма синхронизатор, така че когато е включена, се чува странен звук, който не трябва да ви притеснява.

Паркинг

За разлика от автоматичната скоростна кутия, „механиката“ няма, да кажем, отделна „паркираща“ предавка. Следователно шофьорите използват комбинирана схема - включена предавка и механична ръчна спирачка или една от двете. Те сякаш се допълват взаимно. 

В случай на повреда на "ръчната спирачка", захранващият агрегат ще предотврати въртенето на колелата. По-добре е да не оставяте колата в неутрално положение и без ръчна спирачка, особено там, където има наклон. За да стои колата ви неподвижно на скорост, най-добре е да използвате първа предавка.

Друг момент е, че използването на ръчната спирачка за дългосрочно паркиране не винаги е ефективно. Например, през периода на студовете, тя може да замръзне. Така че, остава да се доверим на изпитания метод - включената предавка.

fallback
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    До 10 г. ръчките в масовите нови коли в Европа ще изчезнат. Ако съм начинаещ шофьор, и трябва тепърва да си купувам нова коли, не бих взел ръчка. Иначе като поддръжка са много по-евтини и здрави (при някой марки, че други и тях успяха да счупят, да се чудиш как), но си трябват някакви базови умения за боравене. Така както е тръгнало до 20 г. и от волан няма да има нужда колата (ако не сме преминали на разни коптери).
fallback
Последни