Продажбите на нови автомобили в Европа продължават да падат. Според доклада на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA), март беше деветият пореден месец, в който автомобилният пазар завършва на червено - броят на регистрираните автомобили е намалял с 20,5% спрямо същия месец на 2021 г. - до 844 187 бройки.
Експертите посочват като основно причина недостиг на компоненти, който се превърна в още по-сериозен след руското нападение на Украйна. През март се се отчита и на четирите най-големи пазара в ЕС, като най-малък е в Германия (-17,5%). Във Франция търсенето е спаднало с 19,5%, в Италия с 29,7%, а в Испания с 30,2%.
В същото време някои пазари, сред които е и българският, отчитат увеличение на продажбите. През третия месец на годината у нас са регистрирани 2697 нови автомобила, което е с 25,2% повече от същия месец на 2021 г. По-голям ръст се отбелязва само в Исландия – 50,2%, Ирландия – 40,4% и Румъния – 40,2%.
Що се отнася до първото тримесечие на 2022 г., броят на регистрираните нови автомобили намалява с 12,3% - до 2 245 976 бройки. „Лидер“ по спад на големите пазари е Италия – 24,4%, следван от Франция – 17,3%, Испания – 11,6% и Германия – 4,6%.
България отново е на обратния полюс, като за тримесечието у нас са продадени 5884 нови коли (ръст от 19,5%). Румъния отчита увеличение с 39,6%, Словакия – с 24,8%, а Исландия – с цели 51,1%.
При марките най-голям спад през март отчита концернът Stellantis, чиито продажби са паднали с 30,3%. Следват Volkswagen Group - с 25% и Renault Group - с 12,5%. Някои марки обаче отчитат ръст - Porsche се подобри с 13,6%, DS - с 22,3%, а Dacia - със 17,9%.