Наред със сезонната смяна на гуми си струва да извършите няколко операции, които ви позволяват да оцените състоянието на много компоненти и възли на вашия автомобил. Тези, които имат и двата комплекта гуми на джанти, често „преобуват“ колите си сами - в гаражи или на тротоара. Предимствата са очевидни: ще спестите пари, ще направите лека тренировка и не е нужно да стоите на опашки.
Независимо от това дали посещавате сервизен център за смяна на гуми - "гумаджия" или сменяте сами гумите си обаче, можете да организирате одит на окачването, кормилното управление и трансмисията. В крайна сметка не всеки има възможност да намери канал за да направи въпросния преглед и диагностика. Проверката не е трудна, не изисква много опит като автомонтьор и не отнема много време и усилия.
Преди да вдигнете превозно средство на крик, уверете се, че то може да издържи това натоварване. Ако корозията е проникнала дълбоко в конструкцията на колата, тогава твърдостта на прага няма да е достатъчна за повдигане на автомобила.
Първото предупреждение за това е "хрускане" в началото на повдигането на автомобила. В такава ситуация е по-добре да поставите дъска с дължина около половин метър между крика и автомобила.
Тогава натискът ще бъде разпределен върху по-голямата част от прага и колелото може да се смени без проблем. Е, през лятото си струва да помислите за изкърпване на праговете.
След това, като окачите колелото, можете да проверите няколко свързани с безопасността характеристики на окачването и спирачната система. Колелата на незадвижващата ос трябва да се въртят лесно, меко, без паразитни звуци. Допуска се само леко шумолене на спирачните накладки по диска.
След натискане с ръка колелото трябва да направи няколко оборота. Ако по време на въртенето се чуе стържещ звук, то има голяма вероятност лагерите да са износени. Това е опасна неизправност, тъй като блокирал лагер може да доведе до блокаж на колелото.
Ако колелото е трудно за завъртане на ръка, е необходим одит на спирачните механизми. Възможно е буталата в спирачните цилиндри да са загубили своята подвижност, водачите на апарата или накладките да са "заклинили".
Ако има такъв проблем със спирачките, то най-малко разходът на гориво ще се увеличи. А в най-лошия случай механизмите ще се прегреят, течността ще заври - и спирачките ще престанат да действат.
На задвижващите колела е трудно да се чуе въпросното стържене на лагера, защото колелото не се върти лесно на ръка поради съпротивлението на задвижванията и елементите в скоростната кутия. Въпреки това има начин да се направи проверката. Тук също трябва да се обърне внимание, за да се гарантира, че въртенето се извършва плавно и безшумно, което може да показва износване на лагер.
Това може да стане, когато запалите колата както е вдигната на крик (едно от колелата на задвижващата ос задължително трябва да е във въздуха), включвате на първа предавка и постепенно отпускате съединителя.
След като направите тези проверки е добре да разклатите повдигнатото от земята колело в двете равнини. Хващаме с ръце отгоре и отдолу - във вертикална равнина. Като го хванете отстрани - в хоризонтално положение. При задните колела по този начин е възможно да се оцени състоянието на лагерите и носачите на окачването. А на предните, когато разклащате колелото в хоризонтална равнина, можете да усетите луфта в детайли от кормилния механизъм.
Чрез разклащането във вертикална равнина, можете да проверете състоянието на шарнирните болтове. Опитайте да разклатите спирачния апарат с ръка - трябва да се усети лека подвижност. Това е потвърждение, че водачите на апарата и буталото в цилиндъра не са се клеясали.
Внимателно проверявате спирачните маркучи за пукнатини, остри прегъвания и следи от спирачна течност. Опитайте се да видите дали има теч под спирачния цилиндър или дори най-малкото петно е признак за проблем в спирачките.
Цялата арка на колелата на изправна, макар и не нова кола, трябва да е суха. Никъде не трябва да има следи от мазнина. Полезно е да се опитате да видите дали има течове на течности и масла от двигателя и скоростната кутия. Често това е по-забележимо при свалено колело.
Не забравяйте да проверите за повреда от корозия на частите на каросерията вътре в арките на колелата. В крайна сметка от тук можете да видите предните греди и части от подрамата, които са отговорни за геометрията и здравината на цялата предна част на каросерията.
И чак след като направите всичко това, монтирате летните гуми и спускате колата от крика. Проверявате затягането на болтовете или гайките на колелата (най-добре с динамометричен ключ). Проверявате и помпате гумите според предписанието на производителя и сте готови!