fallback

Шокова терапия: тестваме новото Renault Megane E-Tech

Наследникът на най-важния френски модел е тъкмо обратното на това, което беше Megane досега

В последните петнайсетина години се нагледахме на концептуални модели от Renault - кой от кой с по-екзотични имена, по-футуристични и, естествено, осъдени никога да не се случат в истинския живот. Това тук е точно обратното: то се казва Megane, като още няколко милиона автомобила по пътищата, и макар наистина да изглежда като нещо от бъдещето, всъщност е сериен модел, който можете да поръчате.                    Това е и моментът, в който окончателно осъзнаваме неизбежността на големия преход в автомобилния свят. Едно е да виждаме нови екзотични електрически гами и да слушаме как компаниите си поставят срокове за отказ от двигателя с вътрешно горене за след осем или десет години. И съвсем друго е да видим как един от най-нормалните, достъпни семейни автомобили в Европа става изцяло електрически. Досегашният бензинов Megane ще се произвежда до догодина, за да смекчи малко прехода за пазари като българския. После... остава само това.                 "ТОВА" ВСЪЩНОСТ СЕ КАЗВА MEGANE E-TECH и е първият модел на Renault на новата електрическа платформа на алианса, на която ще са още Nissan Ariya, първият кросоувър на марката Alpine и няколко бъдещи модела на Mitsubishi. Както виждате, залогът не е никак малък. Ще може ли новият Megane да оправдае доверието?                     Що се отнася до дизайна, смятаме, че да. Тази кола е лебедовата песен на Лоренс ван ден Акер като главен дизайнер на Renault - едновременно елегантна и агресивна. Очертанията и големите джанти напомнят на SUV модел. Но аеродинамиката е като на хечбек. Ван ден Акер признава, че навремето създали два варианта на автомобила - обикновен и спортен. Тогавашните шефове на Renault, все счетоводители, не били много очаровани от спортния. После дошъл новият началник Лука де Мео, хвърлил само един поглед на скиците, посочил спортната версия и казал: направете тази. Обикновеният вариант отишъл в кошчето.                      С този автомобил най-после получаваме онази функционална революция в дизайна, която ни обещаваха още от зората на електромобилите. Той е дълъг 4.20 метра, някъде на границата между В- и С- сегмента. Но като междуосие, тоест като използваемо място вътре, е идентичен с Nissan X-Trail, който иначе е с половин метър по-дълъг.                      ТОВА Е ВЪЛШЕБНА КОМБИНАЦИЯ: лесна за паркиране и маневрена в града кола, но с вътрешното пространство на голям SUV. За последното спомага и хитрото инженерно решение цялата структура на климатика да се измести под предния капак. Така таблото на новия Megane е с доста по-малък обем. Лостът за предавките е вече на волана, което окончателно освобождава централната конзола като място за вещи и за безжичното зарядно за смартфони.                       Другата очевидна новост е информационната система. Тя получава над 12-инчов екран - най-големият, монтиран някога в Renault. И, което е по-важно, получава съвсем нова операционна система от Google. Вече няма и помен от неинтуитивния характер на старите R-Link системи. Тук всичко е очевидно и съвсем лесно, поне за хората, ползващи телефон с андроид. В същото време ги има и добрите стари физически бутони за основните функции.                         Новият Megane е приятно място за седене. Тапицериите са меки и по нищо не личи, че са от рециклирани материали. Последното важи и за дървения фурнир при високите версии. Седалките са удобни, местата за вещи - рекордно много. В кутията под подлакътника влизат седем литра, тоест една нормална дамска чанта.                       ВСИЧКО ТОВА Е ЧУДЕСНО, но от една френска компания по начало се очаква да предложи комфортен интериор. Как обаче стоят нещата със задвижването? В България E-Tech ще се предлага в два варианта: с 40-киловатчасова батерия и мощност от 130 коня, или с 60 кВтч и мощност от почти 220 коня. Това е използваемият капацитет, а не пълният.

Renault Megane E-Tech

220 к. с. максимална мощност

7.4 секунди 0-100 км/ч

160 км/ч максимална скорост

Въпреки всичко не звучи много, на фона на някои конкуренти. Само че, за разлика от въпросните конкуренти, в Renault не им се наложи да създадат спешно цяла нова електрическа гама за година-две. Французите бяха сред първите в електрическия сегмент, и десетгодишният им опит със Zoe сега дава плодове. Megane E-Tech е един от най-ефективните електромобили на пазара, със среден разход под 13 киловатчаса за 100 километра. На теста в южна Испания ние постигнахме малко под 14 киловатчаса, без да пестим особено. За реалния живот това е смайващо постижение.             Дигиталното огледало за обратно виждане е стряскащо в началото, но доста удобно, след като привикнете           ОБЯСНЕНИЯТА ЗА НЕГО СА НЯКОЛКО. Едната е в новото поколение електромотори - доста по-мощни от тези в Zoe, но с около една трета по-компактни и с 10 процента по-леки. Те са синхронни, с електромагнити на статора и ротора вместо с обичайния постоянен магнит. Това повишава малко консумацията на енергия, но пък за компенсация позволява доста по-прецизно управление на потоците. Освен това отпада нуждата от скъпи неодимови магнити.             Електрическият Megane е с близо 10 сантиметра по-къс от VW Golf например, но предлага с 60 литра повече товарен обем (общо 440)           Батериите, които се правят от корейската LG, също са доста по-тънки и леки - едва 395 килограма в по-големия вариант. Енергийната им плътност е с една пета по-висока, отколкото досега. Megane има термопомпа като стандартно оборудване, както и доста сложна система за управление на топлинната енергия между батерията, кабината, моторите и електрониката - подгрявайки това, което има нужда от подгряване, и охлаждайки онова, което трябва да е хладно. С по-прости думи това значи, че колата не губи много от обхвата си през зимата.                      Колкото до зареждането, голямата батерия се зарежда от стенно зарядно за осем часа. Половин час на 22-киловатова бърза станция ви дава 80 километра пробег. Половин час на 130-киловатова станция, каквито вече има и в България, ви дава още 300 километра.

Още един коз е принципно новата система за обезшумяване. При нея основният обезшумяващ слой от нов тип пяна е положен между пода и батерията. Инженерите се кълнат, че това е напълно ефективно решение, и можем да го потвърдим след теста си. В същото време то прибавя само 3 килограма към теглото на автомобила.                      КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ОТ ВСИЧКИ ТЕЗИ ХИТРОСТИ Е, че Megane E-Tech е един от най-леките автомобили в своята категория - 1620 килограма, точно колкото дизелово Renault Koleos. И имайте предвид, че ниското тегло се отразява не само на разхода. Приятно ни изненадва и пътното поведение, за което всъщност има три обяснения. Това е първата кола на Renault в С-сегмента с независимо задно окачване. Освен това има най-директния волан в класа си. И накрая центърът на тежестта е с цели 9 см по-ниско, отколкото при конвенционалния Megane.                    Не бихме стигнали дотам да наречем това спортен автомобил. Но той е приятно динамичен и даже забавен за каране. А когато не сте в настроение за това, има 26 електронни асистента, които да улесняват живота на шофьора. Те черпят информация от камерите и от навигацията, така че могат да намалят скоростта, когато наближавате кръстовище или населено място. Само допреди пет-шест години се дивяхме на такива технологии в автомобили като Mercedes S-Class.                     НЕПРИЯТНИЯТ ФАКТ Е, ЧЕ MEGANE се доближава до тези автомобили не само като технологии. А и като цена. Най-достъпната версия с малката батерия ще се предлага в България за почти 66 000 лева. Вярно, с доста включено оборудване, включително климатроник, круиз контрол и сензори за паркиране отпред, отзад и даже отстрани. Върховата версия Iconic е почти 89,000 лева. Това е съвсем адекватно, и даже може би изгодно на фона на електрическите конкуренти. Но е шокиращо много за досегашните клиенти на Megane, които го избираха най-вече като практичен и достъпен. Може би все пак Renault трябваше да избере друго име. Защото очевидно вече се цели в друга публика.        Още снимки от теста на Renault Megane E-Tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #26
    До #16 ( преди 2 години )
    Успяли толкова да ти промият мозъка, че за теб минимум 80 000 лева за малка семейна количка, и то Рено е нормално !? Цени и сам можеш да проверяваш и сравняваш.А за пример ще ти дам, чисто ново BMW 320i, 184PS започва от 76 050лв. И как точно видя някой с толкова пари да се качи в това Рено ? Не ме разбирай погрешно. Ако това Рено беше 50 000 лева, имаше наистина достатъчно зарядни и за 15 мин мога да заредя поне за 300км шях да го взема.
  • #25
    До 23 ( преди 2 години )
    А ти погледни снимка номер 4 в галерията под статията, после прочети какво си написал и после се замисли дали си струва да пишеш коментари
  • #24
    До #16 ( преди 2 години )
    Чакай сега, нали бяхме тръгнали на море и говорим за зареждане на 150-200kW обществени станции, защо удобно обръщаш на цени у дома. Много интересно се получава. Тук във форума привърженици на идеята за EV много, а като се огледам на улицата, не ги виждам ? Някой може ли да обясни този феномен ?
  • #23
    анонимен ( преди 2 години )
    #21 погледни снимката на багажника, после прочети какво съм написал, после пак снимката и ако има нужда пак прочети какво съм написал и тогава коментирай моля!
  • #22
    VAYK ( преди 2 години )
    Ако е истина че термопомпата е стандарт, това наистина поставя стандарти в този клас!
  • #21
    До 11 ( преди 2 години )
    Защо да не може да е с 440 литра багажник, ксарата ми е с 5 см по-къса и има 405 литра багажник. Напълно си е реално.
  • #20
    #15 ( преди 2 години )
    още кретат на двете патерици: Нисан и кинтите на Франция!
  • #19
    До 18 ( преди 2 години )
    Естествено, че Меган е най-важният модел. Винаги основната печалба на рено е идвала от него, и най-вече от френския пазар. Клио е евтина кола с много нисък марж.
  • #18
    До 18 ( преди 2 години )
    35 200 евро е 68 786 лева и не е първия модел който тук е малко по-евтин заради данъците има колебания между страните
  • #17
    TSLA ( преди 2 години )
    Чудесно списана статия на Константин Томов
fallback
Последни