fallback

Шокова терапия: тестваме новото Renault Megane E-Tech

Наследникът на най-важния френски модел е тъкмо обратното на това, което беше Megane досега

В последните петнайсетина години се нагледахме на концептуални модели от Renault - кой от кой с по-екзотични имена, по-футуристични и, естествено, осъдени никога да не се случат в истинския живот. Това тук е точно обратното: то се казва Megane, като още няколко милиона автомобила по пътищата, и макар наистина да изглежда като нещо от бъдещето, всъщност е сериен модел, който можете да поръчате.                    Това е и моментът, в който окончателно осъзнаваме неизбежността на големия преход в автомобилния свят. Едно е да виждаме нови екзотични електрически гами и да слушаме как компаниите си поставят срокове за отказ от двигателя с вътрешно горене за след осем или десет години. И съвсем друго е да видим как един от най-нормалните, достъпни семейни автомобили в Европа става изцяло електрически. Досегашният бензинов Megane ще се произвежда до догодина, за да смекчи малко прехода за пазари като българския. После... остава само това.                 "ТОВА" ВСЪЩНОСТ СЕ КАЗВА MEGANE E-TECH и е първият модел на Renault на новата електрическа платформа на алианса, на която ще са още Nissan Ariya, първият кросоувър на марката Alpine и няколко бъдещи модела на Mitsubishi. Както виждате, залогът не е никак малък. Ще може ли новият Megane да оправдае доверието?                     Що се отнася до дизайна, смятаме, че да. Тази кола е лебедовата песен на Лоренс ван ден Акер като главен дизайнер на Renault - едновременно елегантна и агресивна. Очертанията и големите джанти напомнят на SUV модел. Но аеродинамиката е като на хечбек. Ван ден Акер признава, че навремето създали два варианта на автомобила - обикновен и спортен. Тогавашните шефове на Renault, все счетоводители, не били много очаровани от спортния. После дошъл новият началник Лука де Мео, хвърлил само един поглед на скиците, посочил спортната версия и казал: направете тази. Обикновеният вариант отишъл в кошчето.                      С този автомобил най-после получаваме онази функционална революция в дизайна, която ни обещаваха още от зората на електромобилите. Той е дълъг 4.20 метра, някъде на границата между В- и С- сегмента. Но като междуосие, тоест като използваемо място вътре, е идентичен с Nissan X-Trail, който иначе е с половин метър по-дълъг.                      ТОВА Е ВЪЛШЕБНА КОМБИНАЦИЯ: лесна за паркиране и маневрена в града кола, но с вътрешното пространство на голям SUV. За последното спомага и хитрото инженерно решение цялата структура на климатика да се измести под предния капак. Така таблото на новия Megane е с доста по-малък обем. Лостът за предавките е вече на волана, което окончателно освобождава централната конзола като място за вещи и за безжичното зарядно за смартфони.                       Другата очевидна новост е информационната система. Тя получава над 12-инчов екран - най-големият, монтиран някога в Renault. И, което е по-важно, получава съвсем нова операционна система от Google. Вече няма и помен от неинтуитивния характер на старите R-Link системи. Тук всичко е очевидно и съвсем лесно, поне за хората, ползващи телефон с андроид. В същото време ги има и добрите стари физически бутони за основните функции.                         Новият Megane е приятно място за седене. Тапицериите са меки и по нищо не личи, че са от рециклирани материали. Последното важи и за дървения фурнир при високите версии. Седалките са удобни, местата за вещи - рекордно много. В кутията под подлакътника влизат седем литра, тоест една нормална дамска чанта.                       ВСИЧКО ТОВА Е ЧУДЕСНО, но от една френска компания по начало се очаква да предложи комфортен интериор. Как обаче стоят нещата със задвижването? В България E-Tech ще се предлага в два варианта: с 40-киловатчасова батерия и мощност от 130 коня, или с 60 кВтч и мощност от почти 220 коня. Това е използваемият капацитет, а не пълният.

Renault Megane E-Tech

220 к. с. максимална мощност

7.4 секунди 0-100 км/ч

160 км/ч максимална скорост

Въпреки всичко не звучи много, на фона на някои конкуренти. Само че, за разлика от въпросните конкуренти, в Renault не им се наложи да създадат спешно цяла нова електрическа гама за година-две. Французите бяха сред първите в електрическия сегмент, и десетгодишният им опит със Zoe сега дава плодове. Megane E-Tech е един от най-ефективните електромобили на пазара, със среден разход под 13 киловатчаса за 100 километра. На теста в южна Испания ние постигнахме малко под 14 киловатчаса, без да пестим особено. За реалния живот това е смайващо постижение.             Дигиталното огледало за обратно виждане е стряскащо в началото, но доста удобно, след като привикнете           ОБЯСНЕНИЯТА ЗА НЕГО СА НЯКОЛКО. Едната е в новото поколение електромотори - доста по-мощни от тези в Zoe, но с около една трета по-компактни и с 10 процента по-леки. Те са синхронни, с електромагнити на статора и ротора вместо с обичайния постоянен магнит. Това повишава малко консумацията на енергия, но пък за компенсация позволява доста по-прецизно управление на потоците. Освен това отпада нуждата от скъпи неодимови магнити.             Електрическият Megane е с близо 10 сантиметра по-къс от VW Golf например, но предлага с 60 литра повече товарен обем (общо 440)           Батериите, които се правят от корейската LG, също са доста по-тънки и леки - едва 395 килограма в по-големия вариант. Енергийната им плътност е с една пета по-висока, отколкото досега. Megane има термопомпа като стандартно оборудване, както и доста сложна система за управление на топлинната енергия между батерията, кабината, моторите и електрониката - подгрявайки това, което има нужда от подгряване, и охлаждайки онова, което трябва да е хладно. С по-прости думи това значи, че колата не губи много от обхвата си през зимата.                      Колкото до зареждането, голямата батерия се зарежда от стенно зарядно за осем часа. Половин час на 22-киловатова бърза станция ви дава 80 километра пробег. Половин час на 130-киловатова станция, каквито вече има и в България, ви дава още 300 километра.

Още един коз е принципно новата система за обезшумяване. При нея основният обезшумяващ слой от нов тип пяна е положен между пода и батерията. Инженерите се кълнат, че това е напълно ефективно решение, и можем да го потвърдим след теста си. В същото време то прибавя само 3 килограма към теглото на автомобила.                      КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ОТ ВСИЧКИ ТЕЗИ ХИТРОСТИ Е, че Megane E-Tech е един от най-леките автомобили в своята категория - 1620 килограма, точно колкото дизелово Renault Koleos. И имайте предвид, че ниското тегло се отразява не само на разхода. Приятно ни изненадва и пътното поведение, за което всъщност има три обяснения. Това е първата кола на Renault в С-сегмента с независимо задно окачване. Освен това има най-директния волан в класа си. И накрая центърът на тежестта е с цели 9 см по-ниско, отколкото при конвенционалния Megane.                    Не бихме стигнали дотам да наречем това спортен автомобил. Но той е приятно динамичен и даже забавен за каране. А когато не сте в настроение за това, има 26 електронни асистента, които да улесняват живота на шофьора. Те черпят информация от камерите и от навигацията, така че могат да намалят скоростта, когато наближавате кръстовище или населено място. Само допреди пет-шест години се дивяхме на такива технологии в автомобили като Mercedes S-Class.                     НЕПРИЯТНИЯТ ФАКТ Е, ЧЕ MEGANE се доближава до тези автомобили не само като технологии. А и като цена. Най-достъпната версия с малката батерия ще се предлага в България за почти 66 000 лева. Вярно, с доста включено оборудване, включително климатроник, круиз контрол и сензори за паркиране отпред, отзад и даже отстрани. Върховата версия Iconic е почти 89,000 лева. Това е съвсем адекватно, и даже може би изгодно на фона на електрическите конкуренти. Но е шокиращо много за досегашните клиенти на Megane, които го избираха най-вече като практичен и достъпен. Може би все пак Renault трябваше да избере друго име. Защото очевидно вече се цели в друга публика.        Още снимки от теста на Renault Megane E-Tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #36
    До #32 ( преди 2 години )
    Абсолютно си прав, нямаме никакви разминавания в мненията си. Най-после си дойдохме на думата - EV след 15 год. И как пък все с милионери се падам да коментирам нещо пхее.
  • #35
    анонимен ( преди 2 години )
    Каквото и да ми говорите за пробег и зарядни, България е перфектна по размери за Ел. автомобил - всеки с батерия за 250км ти върши работа дори за дълги разходки.
  • #34
    анонимен ( преди 2 години )
    Най-типичният пример е Акио Тойода, който само до преди една година обясняваше как електромобилите са пълна глупост и Toyota ще се включи, когато цените им паднат под тези на бензиновите и има печалба в тях, а дотогава ще са разработили твърдотелата си батерия, която ще направи всичко това възможно.Също така от десетина години обяснява как бъдещето не е в батериите, а във водорода и Toyota била лидер и залагала на това задвижване. Но само преди няколко месеца обяви 30 модела електромобили
  • #33
    До 28 ( преди 2 години )
    И преди да ми даваш пример с Оливър Ципсе, не слушай какви ти ги приказват, а гледай какво правят. А може да видиш и тенденцията на приказките им от пълно отричане преди десетина години, когато чакаха Тесла да фалира. Преминало към "засега има някакъв интерес който ще намалее". После "ако искаме, ще произвеждаме много по-качествени електромобили и Тесла ще залезе, когато ги предложим" до актуалното към момента " Ще се ОПИТАМЕ да стигнем Тесла до 5-10 години, ако не фалираме дотогава.
  • #32
    До 29 ( преди 2 години )
    Как е гледката от шестия етаж на панелката за който толкова много милееш? Като гледаш от нея колко чисто нови BMW та от тези най-евтините по 80 000 лв виждаш? Като гледаш на паркинга, виждаш ли статистиката на продажбите за 2021 година? Искаш ли да се направя на Ванга и без да съм до тебе да ти кажа какво виждаш от балкона?Виждаш предимно какво се е продавало в Европа от 2000 до 2010 г. Когато говорим за настоящето и бъдещето на световната автомобилна промишленост, не гледай през балкон ...
  • #31
    анонимен ( преди 2 години )
    За момент помислих че е статия за новите цени на стоки от първа необходимост по магазините
  • #30
    До24 ( преди 2 години )
    Приятелю, на тебе толкова са ти промили мозъка, че приемаш всичко черно-бяло. Или е едното или другото, а то всъщност е някъде по средата. Според статистиката в Щатите, там за 90% от пробегът зареждат в къщи, а само на дълги пътувания зареждат останалите 10% на бързи зарядни.А в Щатите шофират по повече и разстоянията са огромни. Към момента в България електромобил купува само този, който има къде да го зареждам вкъщи. Нощната тарифа в момента е 14 ст. - 1,96лв/100км. Смятай до морето.
  • #29
    До #27 ( преди 2 години )
    Няма нужда да ходя до морето, виждам го от балкона на апртамента ми. Кажи ми къде във Варна ще зареждам за 15мин 300км и то без да се налага да чакам някой ?
  • #28
    До #16 ( преди 2 години )
    Хубаво е да се вслушваш и в някой мнения на производители, които вече имат EV та, но въпреки всичко са сдържани към изцяло електрическа стратегия.Оливер Ципсе нееднократно е изразявал опасенията си от безпрекословно обричане във вярност към електромобила.Компаниите трябва да внимават, за да не станат прекалено зависими от няколко държави, фокусирайки се единствено върху електрическите автомобили.И ако може да се намери друг доставчик на кабели, то друг доставчик на суровини е трудно да се намери
  • #27
    До долния ( преди 2 години )
    Колко пъти да ти се обясни, че от София до морето До преди месец имаше пет бързи зарядни, а в момента вече са 7 и техният брой продължава да расте. Като причислявам 50 kW зарядни станции към бавните и въобще не ги броя. Тоест почти на всеки 50 километра имаш бърза зарядна станция, но с този автомобил ще ти се наложи да спреш само на една от тях за десетина минути, ако тръгнеш от София до Слънчев бряг с пълна батерия и караш със 140 км в час.
fallback
Последни